Zo maak je podcasts interactief met Q&A en Polls

Live, online of hybride event?

Met deze checklist maak je de juiste keuze.
Stuur me een berichtje.

Er zijn verschillende manieren om als podcastmaker met je luisteraars te communiceren. Veel interactie loopt nu nog via social media. Spotify brengt daar verandering in met de uitrol van twee nieuwe functies. Maak je podcast interactief met Q&A en Polls.

Beiden manieren zorgen ervoor dat luisteraars hun reactie, vraag of mening kunnen delen met de maker van de podcast. Het is een extra manier voor interactie. En het kan dus rechtstreeks op Spotify. Sociale media zijn niet per se meer nodig.

 


Directe interactie

Als maker is het een directe manier om feedback en input te krijgen van je publiek. Die kun je gebruiken voor de toekomstige inhoud van je podcast.

Tijdens het uploaden van de podcast kun je de vraag toevoegen. In een open tekstvak kunnen luisteraars hun mening of opmerkingen invoeren.

Tijdens de testfase heeft Spotify gezien hoe makers de functie op verschillende manieren gebruiken. Denk aan de keuze van onderwerpen, suggesties voor toekomstige gasten en quiz-vragen. Allemaal voorbeelden die ervoor zorgen dat luisteraars terugkomen om te horen hoe de host(s) reageren op de antwoorden van luisteraars.

 

Hoe werkt Q&A en Polls voor luisteraars? 

Bij afleveringen waar de maker een vraag of poll heeft geplaatst, kunnen luisteraars de geplaatste vraag onderaan de pagina van de aflevering vinden. Dit kan alleen op Spotify mobile (iOS en Android). Dus als je Spotify op je desktop gebruikt, zie je de vraag of poll niet. Luisteraars kunnen via de app reageren.

Zo zien Q&A en Polls op Spotify eruit

 

Hoe werkt Q&A voor makers?

Podcastmakers kunnen een vraag (Q&A) toevoegen tijdens het uploaden van de podcast. Naast een vraag of poll kan ook gekozen worden voor een open tekstvak waar luisteraars hun mening of opmerkingen kunnen invoeren.

De nieuwe functie werkt alleen als je podcast gehost wordt op Anchor. Slim van Spotify, want ze hebben het hosting platform voor podcasts in 2019 overgenomen. Zo verleiden de Zweden meer makers om hun platform te gebruiken.

Q&A en Polls kunnen alleen via Anchor beheerd worden. Ik vind het handig om de reacties te modereren via de app op mijn smartphone. Als maker ontvang je een melding wanneer luisteraars op vragen of polls gereageerd hebben. Die reacties kunnen bekeken en gemodereerd worden via de mobiele app. Als maker bepaal je zelf welke reacties zichtbaar worden op Spotify door ze vast te pinnen.

Hier zie je hoe dat werkt.

Zo werkt Q&A en Polls op Spotify

 

Stream On event

De functie bestaat al een tijdje. Spotify sprak er voor het eerst over tijdens het digitale Stream On event in februari 2021. Duizenden makers reageerden enthousiast.

Vooral omdat podcasts traditioneel eenrichtingsverkeer zijn waarbij makers via omwegen zoals mail of social media de interactie met luisteraars op zoeken.

Zonder integratie in het podcastplatform kan de communicatie tussen maker en luisteraar daardoor stroef verlopen. Spotify wil met deze nieuwe functies dit probleem oplossen.

 

Lees ook

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tom Jessen

Tom Jessen

Online Host of the Year

Hoi, ik host gemiddeld 3 online shows per week.

Ik help je graag met jouw online event.

Stuur me een berichtje om een vrijblijvende afspraak in te plannen.

[email protected]
085 – 301 80 88.

Na Podimo komt ook deze podcast disrupter naar Nederland

Er gebeurt veel in de Nederlandse podcastmarkt. Na Podimo komt na de zomer ook het Zweede PodMe naar Nederland. Beide techbedrijven zijn het best te vergelijken met de Netflix van de podcasts. Achter de techbedrijven zitten investeerders met diepe zakken. Dat is goed...

Wat is Podcasting 2.0?

Podcasts staan aan de vooravond van grote veranderingen. Met meer macht voor makers en een duurzaam verdienmodel. Wat is Podcasting 2.0? Een introductie. Door de hype in Nederland sta je er misschien niet bij stil, maar podcasting bestaat al bijna twintig jaar. Het...

Beste hitlijsten voor podcast marketing

Podcast hitlijsten zijn een belangrijk instrument voor podcast marketing. Een must have voor makers, publiek en marketeers. Door de enorme hoeveelheid podcasts, neemt ook de behoefte aan rankings toe. Luisteraars willen weten welke podcasts de moeite waard zijn....

Zo komt je podcast in de hitlijsten

Apple en Spotify zijn in Nederland veruit de populairste kanalen voor het luisteren van podcasts. Om je podcast een kickstart te geven is het belangrijk om de algoritmes van deze twee platforms te snappen. Met ruim 9 miljoen downloads maak ik één van de populairste...

Dit zijn de versoepelingen voor evenementen

Ben je klaar voor de storm? Nederland gaat weer open. Vanaf woensdag gelden er versoepelingen voor evenementen. En dat betekent dat er een stortvloed aan live evenementen, seminars en zakelijke bijeenkomsten aankomt. Het kabinet heeft de versoepelingen dinsdag tijdens...

Wat doet een dagvoorzitter?

Wat doet een dagvoorzitter? Dat is een belangrijke vraag als je een evenement of zakelijke bijeenkomst organiseert. Een evenement dat één of meerdere dagen duurt, kan niet zonder een professionele dagvoorzitter. Of het nou gaat om een seminar, een zakelijk of...

Dit zijn de livestream trends voor 2022

Het live streamen van content wordt steeds professioneler. Techniek, formats en platforms verbeteren met de dag. Daarom heb ik de livestream trends voor 2022 voor je op een rijtje gezet. Als merk doe je er verstandig aan om live streaming standaard op te nemen in je...

16 ideeën voor je online kerstfeest

De ho-ho-holidays komen er weer aan. Na opnieuw een hectisch jaar kunnen we wel wat afleiding en plezier gebruiken. Deze 16 ideeën voor je online kerstfeest helpen je daarbij. Niemand heeft meer zin in een event via Zoom, waar het enige feestelijke die lelijke trui...

Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn...

Hoe betrek je het publiek bij live streams

Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval. De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online...

Lees meer