Zo komt je podcast in de hitlijsten

Live, online of hybride event?

Met deze checklist maak je de juiste keuze.
Stuur me een berichtje.

Apple en Spotify zijn in Nederland veruit de populairste kanalen voor het luisteren van podcasts. Om je podcast een kickstart te geven is het belangrijk om de algoritmes van deze twee platforms te snappen.

Met ruim 9 miljoen downloads maak ik één van de populairste podcasts van Nederland. Dat begint natuurlijk met een inhoudelijke goede show maken. Maar dat is niet genoeg. Marketing, sterke audiokwaliteit en het snappen van de algoritmes is essentieel.

In deze blog leg ik uit hoe het podcast algoritme van Apple en Spotify werkt.

Apple Podcast is het op één na grootste podcast platform ter wereld. Lange tijd was Apple nummer 1. Maar in Amerika en ook in Nederland heeft Spotify die positie in 2021 overgenomen. Toch blijft Apple Podcast een dominante speler. Miljoen shows zijn via Apple te beluisteren. Het is essentieel om te begrijpen welke elementen Apple gebruikt om je podcast te ranken.

Elke maand verschijnen er veel podcasts. De concurrentie wordt nog altijd groter. Natuurlijk is het belangrijk om een goede show te maken. Maar het is bijna net zo belangrijk om te snappen hoe de rankings werken. Alleen dan kun je de top van de charts bereiken. De elementen in deze blog helpen je met het verbeteren van je ranking zodat meer mensen je podcast ontdekken en gaan luisteren.

 

Waarom is Apple Podcast belangrijk voor je podcast? 

Podcast-luisteraars zijn over het algemeen welvarend en hoog opgeleid. Daarmee zijn ze een interessante doelgroep voor marketeers. Zeker als je bedenkt dat gebruikers van Apple-producten doorgaans bereid zijn om meer uit te geven dan Android-gebruikers.

Hoogst afgeronde opleiding van podcast-luisteraars

 

Je hebt dus te maken met een publiek met een goed besteedbaar inkomen. En je luisteraars zijn ook bereid om dat uit te geven.

Om een gezond verdienmodel rond je podcast te bouwen, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de charts die Apple Podcast genereert.

 

Hoe werkt het algoritme van Apple Podcast?

Net als het recept van Coca Cola, is het podcast-ranking-algoritme van Apple één groot geheim. Apple heeft er nooit officieel iets over bekend gemaakt.

Maar omdat Apple de luisteracties elke dag publiceert in de vorm van hitlijsten, kun je afleiden hoe het algoritme werkt.

Ik check de charts meerdere keren per een dag. En daar zijn interessante zaken uit af te leiden.

 

Wat is de belangrijkste factor in het ranken van podcasts?

Podcast hosting platform Libsyn heeft wekenlang honderden podcasts geanalyseerd. Allemaal met als doel om erachter te komen hoe het ranking algoritme van Apple Podcast werkt. Het antwoord is simpeler dan je waarschijnlijk denkt.

De belangrijkste ranking-factor die door het Apple podcast-algoritme wordt gebruikt is het aantal abonnees en hoe snel dit groeit.

  • Het meest essentiële punt voor de hitlijsten is het totale aantal nieuwe abonnees in de afgelopen 7 dagen. Daarbij wordt een gemiddelde gewogen van de afgelopen, 24, 48 en 72 uur.
  • Om in de belangrijkste categorieën bovenaan te komen, heb je op één dag een paar honderd nieuwe abonnees nodig.
  • Om in de algemene Top 100 te komen, heb je binnen 4 uur meer dan 200 nieuwe abonnees nodig.

Beoordelingen en recensies spelen geen directe rol om in de hitlijsten te komen. Dat wordt wel vaak ten onrechte beweerd. Ze zijn een indicatie dat een show een echt en betrokken publiek heeft. Vergelijk het met de recensies op bijvoorbeeld Google.

Aangezien er elke dag meer podcasts bijkomen maar het aantal luisteraars nagenoeg gelijk blijft, heb je steeds meer abonnees nodig om in de hitlijsten te komen.

Strategisch kan het slim zijn om goed na te denken over je podcast genre. Sommige genres zoals ‘nieuws’ en ‘vrije tijd’ zijn overvol met populaire podcasts. De podcast die ik met Maarten van Rossem maak, zit in de categorie nieuws. We concurreren daar met titels als bijvoorbeeld NRC vandaag.

Dat kan een voordeel zijn. Als je jouw podcast hiertussen weet te krijgen op een hoge positie, kun je rekenen op veel luisteraars.

Maar aan de andere kant vechten veel meer makers om de aandacht van dezelfde luisteraar. Je zult dus extra goed je best moeten doen om op te vallen. Je podcast in een minder populair genre publiceren kan strategisch een voordeel opleveren.

Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 7 podcasts luisteren. Zorg er dus voor dat je minimaal in de Top 7 staat.

 

Zo kraak je het algoritme van Apple Podcast 

Volgens de analyse van Libsyn is er een formule om je plek in de podcast hitlijsten te berekenen. Zoals eerder aangegeven wordt dit niet officieel bevestigd door Apple Podcast. Maar de analyse laat zien dat deze formule een goed beeld geeft van de werking van het algoritme.

  • Vermenigvuldig je nieuwe abonnees vanaf de eerste dag met 4
  • Vermenigvuldig je nieuwe abonnees vanaf de tweede dag met 3
  • Vermenigvuldig je nieuwe abonnees vanaf de derde dag met 2
  • Voeg nieuwe abonnees toe vanaf dag 4, 5, 6 en 7
  • Tel die cijfers bij elkaar op en deel het totaal door 13

Als je al in de Top 100 staat kun je het aantal nieuwe abonnees op deze manier berekenen. Probeer het maar eens uit, maar staar je er vooral niet blind op. Er zijn meer manieren waarop je het aantal luisteraars van je podcast kunt vergroten.

Zo verbeter je jouw podcast ranking

Om de positie van je podcast in de ranglijsten te verbeteren, zijn een paar factoren belangrijk. Verbeter je deze dan vergroot je de zichtbaarheid van je podcast. Het gevolg: meer luisteraars.

Belangrijk om je te realiseren is dat het algoritme van Apple Podcast steeds verandert. Ik hou de ontwikkeling nauwkeurig in de gaten. Kijk eens op mijn blog, daar plaats ik regelmatig updates.

Over het algemeen spelen de volgende zaken een cruciale rol in het verkrijgen van een top ranking voor jouw podcast.

 

1. Abonnees zijn de sleutel tot succes

Het aantal nieuwe abonnees en de snelheid waarmee je ze verkrijgt zijn essentieel voor een goede podcast ranking. Abonnees zijn net als volgers op Twitter en vrienden op Facebook en Instagram. Een influencer heeft veel invloed omdat hij of zij veel of waardevolle volgers heeft. Zo werkt het ook bij podcasts.

Meer nieuwe abonnees die je show volgen betekent een hogere ranking. Daarmee wordt je podcast meer zichtbaar in de verschillende ranglijsten. En dat leidt weer tot nieuwe, nieuwsgierig luisteraars. Een vicieuze cirkel.

 

2. Downloads zijn belangrijk voor advertentie-inkomsten 

Na het aantal nieuwe abonnees zijn downloads de belangrijkste factor om je podcast ranking te verbeteren. Daarnaast zijn ze ook belangrijk voor (toekomstige) adverteerders. Zij willen uiteraard weten hoeveel luisteraars op jouw podcast afstemmen. Dit is nog een redelijk on-transparant speelveld. Veel adverteerders worden met mooiere cijfers het bos ingestuurd dan daadwerkelijk gerealiseerd.

Uit het laatste onderzoek van Edison blijkt dat van alle gedownloade podcasts 97% ook binnen een week wordt beluisterd. Dit is een belangrijk getal.

– Net als bij YouTube worden advertenties geplaatst in populaire podcast. Hoe populairder je podcast, hoe meer merken in je podcast willen adverteren. Als je een verdienmodel rond je show wilt bouwen, is het aantal downloads dus belangrijk.

– 80% van de luisteraars kan tenminste één merk noemen dat in een podcast genoemd wordt. Matt Sleeps en Hello Fresh zijn merken die regelmatig in Nederlandse podcasts adverteren.

– De helft van de luisteraars is eerder geneigd om een aankoop te doen bij het merk dat adverteert in een podcast. Zeker als dit merk door de host van de show wordt genoemd. Zo’n advertentie, voorgelezen door een host, heet een host read.

 

3. Reviews verifiëren de echtheid van luisteraars

Recensies van luisteraars (zowel positief als negatief) laten zien dat echte mensen naar je podcast luisteren. Ze zijn bovendien een maatstaf van gebruikersbetrokkenheid. Vergelijk het met recensies van een product dat je overweegt aan te kopen. Een positieve beoordeling kan je net dat ene zetje geven om de aankoop definitief te doen.

De meeste mensen nemen niet de moeite om een recensie achter te laten. Op het moment dat ze dat uit zichzelf doen, laat dat zien dat ze zich in hoge mate betrokken voelen.

De populairste shows hebben veel recensies. Dit heeft een positief effect op de klik-frequentie. Op het moment dat nieuwe luisteraars je podcast ontdekken en ze zien positieve recensies, zijn ze eerder geneigd om de show te beluisteren.

Overigens is het ook zo dat – naarmate een show ouder wordt – er ook meer recensies zijn. Veel recensies in korte tijd zullen een positieve impuls aan je ranking geven.

 

4. Goede titels verbeteren de CTR

Titels hebben niet direct een invloed op de ranking van je podcast. Toch zijn ze belangrijk. Goede titels helpen je podcast groeien. Merken waarmee ik samenwerken doen eerst een zoekwoorden-onderzoek voor ze titels maken.

Redenen waarom goede titels belangrijk zijn:

  • Je podcast wordt meer ontdekt in zoekmachines als Google en trekt meer organisch verkeer
  • Goede titels verbeteren net als bij een blog of artikel de klik-frequentie en daarmee het aantal downloads
  • Een goede titel maakt het voor mensen makkelijker om een bepaalde aflevering aan te bevelen

 

5. Sterk artwork verbetert de betrokkenheid van je publiek

Vooropgesteld, een podcast zonder art work is geen podcast. Je hebt herkenbaar artwork nodig om je podcast herkenbaarheid te geven en potentiële luisteraars uit te nodigen om te luisteren. Een goed logo is dan ook een absolute must have om een behoorlijke CTR te krijgen.

Investeer hier tijd in. Besteed het desnoods uit. Slecht artwork doet afbreuk aan een steengoede podcast.

Ik heb in mijn team een professionele grafisch ontwerper die steevast alle artwork maakt. Een logo is de allereerste kennismaking van je publiek met de podcast. Als ze nog geen seconde van je show hebben gehoord, hebben ze wel al kennis gemaakt met je artwork. Slecht artwork kan mensen afschrikken om je podcast überhaupt te luisteren.

Waar een goed logo aan moet voldoen, heeft ook met smaak te maken. Zorg in elk geval voor een logo dat herkenbaar is. Daarnaast helpt het als je logo emoties oproept. Dat vergroot de betrokkenheid.

Op het moment dat je jouw eerste show publiceert op Apple Podcast vindt er een controle plaats. Dit gebeurt automatisch. Apple controleert dan een aantal zaken waaronder het artwork. Ik ken voorbeelden van logo’s die zijn afgekeurd omdat ze te aanstootgevend waren. Zorg er dus voor dat je illustraties voldoen aan de morele criteria van Apple. Ook afmetingen, indeling en bestandsgrootte spelen een rol.

Dit zijn de voorwaarden die Apple hanteert voor artwork:

  • Aanbevolen afmetingen 3000 x 3000 pixels
  • Een JPEG- of PNG-bestand
  • 72 dpi in RGB color space

Je publiceert je show natuurlijk niet alleen op Apple Podcast. Bovenstaande vereisten zijn in principe ook geschikt voor de andere podcast-platforms zoals Spotify.

Heb je hulp nodig bij het maken van goed en effectief artwork? Laat het weten, mijn team staat klaar om je te helpen.

 

6. Podcast beschrijving en show notes

Een beschrijving van elke aflevering helpt (potentiële) luisteraars om de inhoud te scannen. Daarnaast verbetert het de kwaliteit van de hele podcast-ervaring voor je luisteraar. Veel makers besteden weinig aandacht aan een goede beschrijving. Het kost ook wat tijd om het goed te doen. En daar heb je na een intensieve opname misschien niet altijd zin in.

Toch is het slim om even te gaan zitten voor een goede beschrijving. Het helpt je publiek navigeren naar de voor hen meest belangrijke of interessantste passages van je show. Ook kun je verwijzen naar relevante links die meer informatie bevatten over een onderwerp.

Een goede beschrijving  moedigt luisteraars aan om opnieuw naar een (oudere) aflevering te luisteren. Dat geeft weer een boost aan het aantal downloads waardoor je podcast een sterke positie in de hitlijsten krijgt.

 

7. Zorg voor ID3-tags met metadata

Podcast-bibliotheken zoals die van Apple en Spotify scannen bestanden op ID3-tags. Dit is de titel van de aflevering, naam van de auteur, maker van het artwork en gegevens van de andere mensen die meegewerkt hebben aan je show. Hoe completer dit overzicht, hoe groter de waarde voor podcast-bibliotheken en luisteraars.

 

Wat is het belangrijkste voor de ranking van je podcast?

Na de lancering komt je podcast regelmatig in de categorie ‘Nieuwste’ of ‘Populaire’ podcast terecht. Reken je niet rijk met deze kwalificatie. Als het je al lukt om in deze categorieën terecht te komen, is dat nog absoluut geen garantie voor succes in de ranglijsten.

Focus je op het bereiken van een plekje in de Top 100 van jouw genre, zoals bijvoorbeeld ‘nieuws’, ‘comedy’ of ‘economie’. Zodra je hier in staat, geeft dat vaak automatisch een boost aan het aantal downloads en dus ook luisteraars.

 

Hoe wordt je podcast uitgelicht door Apple?

Naast de podcast charts bestaat er ook nog zoiets als ‘uitgelicht worden door Apple’. Dit heeft niets te maken met hoe het Apple podcast algoritme werkt. Natuurlijk helpt het enorm als Apple jouw podcast in de schijnwerpers zet. Maar hoe zorg je ervoor dat dat gebeurt?

Het eerlijke antwoord is dat je daar weinig invloed op hebt. De mensen van Apple kiezen handmatig uit welke podcasts ze willen uitlichten. Gelukkig zijn er duidelijke richtlijnen gepubliceerd. Die helpen om inzicht te krijgen in wat er nodig is om uitgelicht te worden. Als maker van podcasts kun je hier je voordeel mee doen.

Het komt er op neer dat Apple de hoogste kwaliteit beloond. Dat betekent dat je podcast in ieder geval aan de volgende eisen moet voldoen om überhaupt in aanmerking te komen voor uitlichten.

  • Kwalitatief hoogstaande inhoud – Zorg ervoor dat je met regelmaat afleveringen publiceert in hoogwaardige audiokwaliteit. Dus niet een Teams-call doorzetten als podcast (het gebeurt, helaas). Het spreekt voor zich dat ook de inhoud aantrekkelijk moet zijn voor het beoogde publiek.
  • Technische optimalisatie – Besteed aandacht aan de gegevens die je meestuurt met je podcast. Zorg voor een goede en herkenbare naam van je podcast, aantrekkelijke titels van je afleveringen, vermeld de namen van de makers, voeg tags toe en beschrijf de inhoud van je afleveringen eventueel aangevuld met handige links met meer informatie.
  • Aantrekkelijk artwork – Besteed aandacht aan sterk en hoogwaardig artwork dat je luisteraars verleid om je podcast te luisteren.

 

Hoe check je of je podcast op de juiste plek staat in de charts? 

Er zijn altijd mensen die proberen te knoeien met het algoritme van Apple Podcast. Gelukkig kun je snel zien welke shows hun plekje in de ranglijst eerlijk hebben verdiend en welke gebruik maken van click farms.

Populaire podcasts hebben veel dingen gemeen. De elementen die het succes van een podcast bepalen zijn makkelijk te herkennen en moeilijk te kopen of te manipuleren.

  • Populaire podcasts staan met meerdere afleveringen in de charts – Populaire podcasts hebben een trouw publiek. Als er een nieuwe aflevering verschijnt, zullen veel fans die binnen een week luisteren. Daardoor komt het regelmatig voor dat afleveringen van populaire podcasts met meer afleveringen in dezelfde hitlijst staan.
  • Podcast is een hit in meerdere landen – Je vergroot de kans op succes door je podcast in het Engels te presenteren. Ik hoef je niet uit te leggen dat je potentiële publiek daarmee enorm vergroot wordt. Gevolg is dat je podcast bij succes ook in de charts van meerdere landen terecht komt. Shows met click farms zijn slechts op een paar locaties populair.
  • Veel beoordelingen en recensies – Populaire podcasts verzamelen op natuurlijke en organische wijze nieuwe beoordelingen en recensies. Hoe ouder de podcast, hoe meer reviews van luisteraars.
  • Populair in meerdere genres en bibliotheken – Een goed beluisterde podcast doet het vaak goed in meerdere genres. Het kan zijn dat deze hoog scoort in zowel ‘nieuws’ als ‘entertainment’. Aangezien veel makers hun podcast naast Apple Podcast ook op Spotify en andere bibliotheken publiceren, zal de podcast ook in deze charts opduiken. Het verifiëren van de populariteit in deze bibliotheken, helpt om de echte populariteit van een podcast te controleren.

 

Hoe komt je podcast op nummer #1 in de charts?

Succes op de korte termijn is leuk, maar beter is om te investeren in het succes van je podcast op de lange termijn. Deze 3 aandachtspunten helpen je daarbij.

1. Publiceer nieuwe afleveringen op vaste momenten – Het regelmatig publiceren van nieuwe aflevering draagt bij aan het opbouwen van een trouw en betrokken luisterpubliek. Bij de podcast die ik maak met Maarten van Rossem krijgen we reacties van luisteraars die uitkijken naar de nieuwe aflevering. Sommigen beginnen er standaard hun zaterdagochtend mee.

De regelmaat geeft ook een goed signaal af aan het algoritme van Apple Podcast. Dat algoritme herkent je als een professionele podcaster. Dat kan eventueel leiden tot het uitlichten van je podcast. Denk ook goed na over een goed onderwerp. Je moet er genoeg over kunnen vertellen om meerdere afleveringen mee te vullen.

2. Produceer hoge kwaliteit inhoud – Als de inhoud van je podcast goed is, komt het publiek uiteindelijk vanzelf. Het leidt ook tot een hoge gebruikersbetrokkenheid. Luisteraars zullen je vragen om meer afleveringen te maken.

Dat biedt mogelijkheden om extra afleveringen achter een betaalmuur te plaatsen. Ook zullen ze met reviews, posts en emails hun waardering voor je podcasts laten blijken. Als maker geeft dat energie en motivatie om door te gaan en nog betere shows te maken.

3. Zorg voor hoge kwaliteit geluid – Gebruikers accepteren geen middelmatige audiokwaliteit meer. Voor relatief lage kosten kun je tegenwoordig super goede hard- en software aanschaffen waarmee je te gekke podcasts maakt. Investeer in professionele microfoons, kies opnamelocaties die niet galmen en bewerk je podcast met de beste edit software.

Mocht je daar geen tijd voor hebben, besteed het dan uit. Het doorzetten van een gesprek in Microsoft Teams als podcast is echt een absolute no go. Daarmee laat je zien dat je podcast als medium totaal niet serieus neemt. Ook het doorzetten van het audiospoor van een video als podcast, getuigt niet van enig gevoel voor het medium.

 

Conclusie

Om je podcast te boosten in de charts van Apple Podcasts zijn dit de belangrijkste things to do:

 

  • Ontzettend belangrijk voor de rangschikking zijn het aantal abonnees van je podcast en de snelheid waarmee het aantal abonnees toeneemt.
  • 100 abonnees per dag boosten je podcast in no time naar de nummer #1 positie van elke chart.
  • Er zijn andere factoren die geen invloed hebben op de rangschikking in de charts, maar die je wel helpen aan nieuwe abonnees.
  • Het aantal downloads van je podcast is cruciaal voor het genereren van advertentie-inkomsten. Marketeers bekijken deze cijfers om te bepalen in welke podcast ze gaan adverteren.
  • Reviews, sterke titels voor afleveringen, aantrekkelijk artwork en een goede beschrijving van de inhoud dragen bij aan een positieve gebruikerservaring. Ook verbeteren ze de klik-frequentie waardoor meer mensen verleid worden om je shows te beluisteren.
  • De aanwezigheid van artwork, een beschrijving en correctie ID3-tags zijn belangrijke factoren die Apple Podcast gebruikt bij het uitlichten van podcasts.
  • En sterke inhoud, hoge audiokwaliteit en regelmatig publiceren zijn doorslaggevend voor het succes van je podcast op de lange termijn.

1 Reactie

  1. Waardevolle inzichten. Bedankt voor het delen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tom Jessen

Tom Jessen

Online Host of the Year

Hoi, ik host gemiddeld 3 online shows per week.

Ik help je graag met jouw online event.

Stuur me een berichtje om een vrijblijvende afspraak in te plannen.

[email protected]
085 – 301 80 88.

Na Podimo komt ook deze podcast disrupter naar Nederland

Er gebeurt veel in de Nederlandse podcastmarkt. Na Podimo komt na de zomer ook het Zweede PodMe naar Nederland. Beide techbedrijven zijn het best te vergelijken met de Netflix van de podcasts. Achter de techbedrijven zitten investeerders met diepe zakken. Dat is goed...

Wat is Podcasting 2.0?

Podcasts staan aan de vooravond van grote veranderingen. Met meer macht voor makers en een duurzaam verdienmodel. Wat is Podcasting 2.0? Een introductie. Door de hype in Nederland sta je er misschien niet bij stil, maar podcasting bestaat al bijna twintig jaar. Het...

Beste hitlijsten voor podcast marketing

Podcast hitlijsten zijn een belangrijk instrument voor podcast marketing. Een must have voor makers, publiek en marketeers. Door de enorme hoeveelheid podcasts, neemt ook de behoefte aan rankings toe. Luisteraars willen weten welke podcasts de moeite waard zijn....

Dit zijn de versoepelingen voor evenementen

Ben je klaar voor de storm? Nederland gaat weer open. Vanaf woensdag gelden er versoepelingen voor evenementen. En dat betekent dat er een stortvloed aan live evenementen, seminars en zakelijke bijeenkomsten aankomt. Het kabinet heeft de versoepelingen dinsdag tijdens...

Wat doet een dagvoorzitter?

Wat doet een dagvoorzitter? Dat is een belangrijke vraag als je een evenement of zakelijke bijeenkomst organiseert. Een evenement dat één of meerdere dagen duurt, kan niet zonder een professionele dagvoorzitter. Of het nou gaat om een seminar, een zakelijk of...

Zo maak je podcasts interactief met Q&A en Polls

Er zijn verschillende manieren om als podcastmaker met je luisteraars te communiceren. Veel interactie loopt nu nog via social media. Spotify brengt daar verandering in met de uitrol van twee nieuwe functies. Maak je podcast interactief met Q&A en Polls. Beiden...

Dit zijn de livestream trends voor 2022

Het live streamen van content wordt steeds professioneler. Techniek, formats en platforms verbeteren met de dag. Daarom heb ik de livestream trends voor 2022 voor je op een rijtje gezet. Als merk doe je er verstandig aan om live streaming standaard op te nemen in je...

16 ideeën voor je online kerstfeest

De ho-ho-holidays komen er weer aan. Na opnieuw een hectisch jaar kunnen we wel wat afleiding en plezier gebruiken. Deze 16 ideeën voor je online kerstfeest helpen je daarbij. Niemand heeft meer zin in een event via Zoom, waar het enige feestelijke die lelijke trui...

Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn...

Hoe betrek je het publiek bij live streams

Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval. De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online...

Lees meer