Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

Live, online of hybride event?

Met deze checklist maak je de juiste keuze.
Stuur me een berichtje.

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn opnieuw een tool van een concurrent.

Goed nieuws voor marketeers en communicatie- en event-professionals. Het is een volgende stap in het vormgeven van de toekomst van (online) events.

 

Zo ziet de audio feature van LinkedIn eruit

Het is de bedoeling dat de audio-toepassing van LinkedIn als extra functie wordt toegevoegd aan het platform. Vooral op event-pagina’s en in groepen gaat de toepassing een belangrijke rol spelen.

Voor gebruikers betekent het een nieuwe, extra manier om contact te maken met hun publiek. “We zien een groei van 50% in gesprekken op LinkedIn zoals in stories, gedeelde video’s en berichten op het platform”, zegt woordvoerder Suzi Owens.


Meer communicatiemogelijkheden
Naar eigen zeggen komt LinkedIn nu met deze toepassing omdat gebruikers meer mogelijkheden willen hebben om met elkaar te communiceren. Maar het eerlijke verhaal is dat LinkedIn – net als alle andere sociale netwerken – mensen vooral op hun eigen platform wil houden.

LinkedIn-feeds stonden de afgelopen maanden vol met screenshots van Clubhouse-rooms. Waarschijnlijk tot grote ergernis van iedereen bij LinkedIn. Veel verkeer lekte weg naar het populaire Clubhouse. Dat is binnenkort dus verleden tijd.

Binnenkort begint LinkedIn met het testen van de audio-toepassing. Hoe dat eruit gaat zien, staat nog niet vast. Maar dit plaatje deelde LinkedIn alvast om een indruk te krijgen.

 

Eerste concept van de nieuwe audiotool van LinkedIn (bron: LinkedIn)

 

Rooms
Net als op Clubhouse en Twitter Spaces werkt LinkedIn met rooms. Wat dat betreft is het een 1:1 kopie van Clubhouse. Er komt een virtueel podium met sprekers (bovenaan in het scherm). Daaronder zie je de mensen die deelnemen aan het gesprek (room). Ook komen er tools om deel te nemen aan een gesprek of de kamer te verlaten. Deze screenshots van de interface werden ontdekt door Alessandro Paluzzi.

Het voordeel dat LinkedIn heeft is dat het gebruik kan maken van tools die op andere plekken op het platform al gebruikt worden. De moderatie-tool van LinkedIn Live is zonder twijfel van toegevoegde waarde voor de audio-toepassing. Daarmee kunnen dit soort taferelen voorkomen worden.


Kopie
Het is niet de eerste keer dat LinkedIn een feature van een andere app kopieert. Het delen van ‘stories’ werd eerder al overgenomen voor smartphone-gebruikers nadat Snapchat (en later Instagram) er groot succes mee had.

Niet veel later volgde de introductie van een ‘creator mode’. Die moet gebruikers aanmoedigen om nog meer eigen content te delen. Waarschijnlijk wil LinkedIn met deze functie nieuwe influencers aan het platform binden.

 

Waarom iedereen audio wil

Techbedrijven proberen koortsachtig mee te liften op het succes van audio-app Clubhouse. Twitter rolt op dit moment Spaces uit, Facebook bouwt aan eigen toepassing, net als Spotify, Mark Cuban werkt aan een live podcast-platform en zelfs bij Slack zijn ze wakker geschrokken.

De volgende tech-gigant die zich in dit rijtje mengt is LinkedIn. Daarmee lijkt de cirkel rond.

 

Waarom audio interessant is voor event professionals

Audio-toepassingen zoals deze zijn interessant voor marketeers, communicatie en event-professionals. Ze zijn een uitbreiding (en soms zelfs een vervanging) van bestaande (online) events.

Net als live videostreams bieden audio streams gebruikers een nieuwe, laagdrempelige ervaring. Bovendien is die ervaring goed voor het milieu en draagt het bij aan de CO2-reductie.


Voorsprong
Veel bedrijven kijken liever nog even de kat uit de boom als het om deze audiorevolutie gaat. Dat is begrijpelijk. Maar bedrijven die zich nu verdiepen in deze nieuwe manier van communiceren, lopen straks voorop.

Ik ben ervan overtuigd dat de pandemie de natuurlijke behoefte naar online netwerken, werken op afstand en virtuele events alleen maar heeft versneld.

De cijfers van LinkedIn bevestigen dat beeld. Eind 2020 werkte 60% van de leden van het zakelijke netwerk op afstand, tegenover 8% voor de pandemie.

Die ontwikkeling zet door, aangezien na de pandemie naar verwachting de helft van de wereldwijde beroepsbevolking voor een deel vanuit huis zal blijven werken.

 

De toekomst van events

Dat biedt perspectief voor online events en nieuwe manieren van online netwerken. Live streams worden vast onderdeel van de manier waarop bedrijven communiceren met hun achterban.

Ook audio-ervaringen, zoals podcasts en tools gebaseerd op Clubhouse, zijn here to stay.


Online events ook na COVID in de lift
In 2020 woonden bijna 21 miljoen mensen een online event op LinkedIn bij. Het totale aantal online LinkedIn-sessie steeg door de pandemie met bijna 30% op jaarbasis.

Wereldwijd heeft het zakelijke netwerk 740 miljoen gebruikers. Vorig jaar hebben die leden met 4,8 miljard connecties gesprekken gevoerd en kennis gedeeld.

LinkedIn weet nog niet wanneer de audio-toepassing klaar is om uit te rollen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tom Jessen

Tom Jessen

Online Host of the Year

Hoi, ik host gemiddeld 3 online shows per week.

Ik help je graag met jouw online event.

Stuur me een berichtje om een vrijblijvende afspraak in te plannen.

[email protected]
085 – 301 80 88.

7 redenen om nu in te zetten op hybride events

Vraagje. Ben jij gestopt met het gebruik van MS Teams sinds de lockdown voorbij is? Waarschijnlijk beantwoord je deze vraag ontkennend. MS Teams is een handig en effectief verlengstuk van je dagelijks werk. Sterker, het is noodzakelijk om succesvol thuis te kunnen...

Spotify rolt video podcast uit in Nederland

We moesten er even op wachten, maar na de zomer rolt Spotify in Nederland eindelijk video podcasts uit. Het idee werd eerder al aangekondigd, maar was tot nu alleen nog beschikbaar voor makers in onder meer Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Veel podcasts...

Na Podimo komt ook deze podcast disrupter naar Nederland

Er gebeurt veel in de Nederlandse podcastmarkt. Na Podimo komt na de zomer ook het Zweede PodMe naar Nederland. Beide techbedrijven zijn het best te vergelijken met de Netflix van de podcasts. Achter de techbedrijven zitten investeerders met diepe zakken. Dat is goed...

Wat is Podcasting 2.0?

Podcasts staan aan de vooravond van grote veranderingen. Met meer macht voor makers en een duurzaam verdienmodel. Wat is Podcasting 2.0? Een introductie. Door de hype in Nederland sta je er misschien niet bij stil, maar podcasting bestaat al bijna twintig jaar. Het...

Beste hitlijsten voor podcast marketing

Podcast hitlijsten zijn een belangrijk instrument voor podcast marketing. Een must have voor makers, publiek en marketeers. Door de enorme hoeveelheid podcasts, neemt ook de behoefte aan rankings toe. Luisteraars willen weten welke podcasts de moeite waard zijn....

Zo komt je podcast in de hitlijsten

Apple en Spotify zijn in Nederland veruit de populairste kanalen voor het luisteren van podcasts. Om je podcast een kickstart te geven is het belangrijk om de algoritmes van deze twee platforms te snappen. Met ruim 9 miljoen downloads maak ik één van de populairste...

Dit zijn de versoepelingen voor evenementen

Ben je klaar voor de storm? Nederland gaat weer open. Vanaf woensdag gelden er versoepelingen voor evenementen. En dat betekent dat er een stortvloed aan live evenementen, seminars en zakelijke bijeenkomsten aankomt. Het kabinet heeft de versoepelingen dinsdag tijdens...

Wat doet een dagvoorzitter?

Wat doet een dagvoorzitter? Een dagvoorzitter leidt je publiek door het programma van je evenement, congres of symposium. Een goede dagvoorzitter vertegenwoordigt jouw organisatie. Bij een goede keuze tilt deze persoon je programma naar een hoger niveau. In deze blog...

Zo maak je podcasts interactief met Q&A en Polls

Er zijn verschillende manieren om als podcastmaker met je luisteraars te communiceren. Veel interactie loopt nu nog via social media. Spotify brengt daar verandering in met de uitrol van twee nieuwe functies. Maak je podcast interactief met Q&A en Polls. Beiden...

Dit zijn de livestream trends voor 2022

Het live streamen van content wordt steeds professioneler. Techniek, formats en platforms verbeteren met de dag. Daarom heb ik de livestream trends voor 2022 voor je op een rijtje gezet. Als merk doe je er verstandig aan om live streaming standaard op te nemen in je...

Lees meer