7 tips voor een spetterende Nieuwjaarsspeech die opvalt

Live, online of hybride event?

Met deze checklist maak je de juiste keuze.
Stuur me een berichtje.

De komende dagen is het vaste prik op elke receptie: de Nieuwjaarsspeech. Veel CEO’s en burgemeesters kiezen voor de veilige weg: papier, een katheder en nét iets te lang aan het woord. Maar is een nieuw jaar niet een mooi moment om het nét even anders te doen? 7 tips.

1. Zet de smartphone in

Het kan enorm afleiden als toehoorders meer met hun smartphone bezig zijn dan met jouw speech. Toch kun je er je voordeel mee doen. Via apps als Kahoot! of Mentimeter stel je een vraag aan je publiek. De antwoorden komen real time op een scherm op het podium. Leuk voor bijvoorbeeld een speech van een burgemeester of CEO. Via de app stel je een multiple choice vraag: Hoeveel bomen hebben we het afgelopen jaar gepland? Of: Hoeveel banen hebben we gecreëerd? Een leuk tussendoortje dat je publiek bij de les houdt. Zo maak je van de smartphone – in plaats van een irritatie – een handige tool.

2. Oefen je speech

Oefen je speech kort vooraf. Dat kun je doen in je eentje in de auto onderweg naar kantoor. Of vraag een collega om mee te luisteren. Belangrijkste van dit oefenrondje is om de lijn van je speech op te slaan. Heb je wat meer tijd? Neem je verhaal dan op met je smartphone. Bij het terugluisteren hoor je vast zaken die beter of scherper kunnen. Kun je gelijk ook checken hoelang je speech duurt.

3. Hou het kort: max. 10 minuten

‘Ja, we houden het kort.’ Als dagvoorzitter hoor ik sprekers deze belofte vaak maken. 9 van de 10 keer lukt het niet. Begrijpelijk ook. Als je eenmaal lekker in je verhaal zit, is het lastig om te stoppen. Toch is een kort verhaal veel effectiever. Daarom is het essentieel om je verhaal vooraf te timen. Hou hierbij een max aan van 10 minuten. Vergeet niet dat veel relaties naar je nieuwjaarsreceptie komen om te netwerken. Een lang verhaal is dan het laatste waar ze op zitten te wachten. “Het kan enorm afleiden als toehoorders met hun smartphone bezig zijn. Toch kun je er je voordeel mee doen.”

4. Kies steekwoorden

Je speech blijft veel langer hangen als het natuurlijk overkomt. Lees je verhaal niet voor. Maar breng de uitgeschreven tekst terug naar een aantal steekwoorden. Die vormen de houvast van je verhaal. Zaken die lastig te onthouden zijn, zoals cijfers of feitjes, kun je hierin meenemen. Neem het A4’tje of de flashcard met steekwoorden gerust mee on stage. Maar onthoud: vertellen en niet voorlezen. Lijkt eng, maar het werkt! Met een actualiteit houd je de aandacht van je publiek langer vast.

5. Gebruik de actualiteit

Door een actuele gebeurtenis in je speech te verwerken maak je ‘m urgent. Binnen je organisatie gebeurt waarschijnlijk genoeg om te delen. Primeur? Mooi moment om dat in je nieuwjaarsspeech met de wereld te delen. Of zoek het meer in het landelijke nieuws. ‘Markt van alcoholvrij bier groeit fors in 2020’, kopt het FD. Leuk nieuwtje om mee af te luiten en te verwijzen naar de borrel. Check uiteraard wel even of je alcohol vrij in huis hebt

6. Praat langzaam

Praat langzaam. Dat straalt natuurlijke autoriteit uit. En je speech is beter te verstaan. Bij het oefenrondje kun je dit al testen. Als je voor je gevoel te langzaam praat, dan ben je goed bezig.

7. Straal positiviteit uit

Tuurlijk, er zijn genoeg uitdagingen bij bedrijven en organisaties. Geen schande om dat aan te stippen in je verhaal. Maar houd het wel positief. Een nieuw jaar betekent nieuwe ronde, nieuwe kansen. Je publiek zit in een positieve flow. Sluit daar bij aan en proost op 2020!

 

Zet ‘m op en geniet vooral! Want spreken in het openbaar is een geweldige ervaring die je persoonlijke ontwikkeling een fijne boost geeft.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tom Jessen

Tom Jessen

Online Host of the Year

Hoi, ik host gemiddeld 3 online shows per week.

Ik help je graag met jouw online event.

Stuur me een berichtje om een vrijblijvende afspraak in te plannen.

tom@tomjessen.nl
085 – 301 80 88.

7 redenen om nu in te zetten op hybride events

Vraagje. Ben jij gestopt met het gebruik van MS Teams sinds de lockdown voorbij is? Waarschijnlijk beantwoord je deze vraag ontkennend. MS Teams is een handig en effectief verlengstuk van je dagelijks werk. Sterker, het is noodzakelijk om succesvol thuis te kunnen...

Spotify rolt video podcast uit in Nederland

We moesten er even op wachten, maar na de zomer rolt Spotify in Nederland eindelijk video podcasts uit. Het idee werd eerder al aangekondigd, maar was tot nu alleen nog beschikbaar voor makers in onder meer Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Veel podcasts...

Na Podimo komt ook deze podcast disrupter naar Nederland

Er gebeurt veel in de Nederlandse podcastmarkt. Na Podimo komt na de zomer ook het Zweede PodMe naar Nederland. Beide techbedrijven zijn het best te vergelijken met de Netflix van de podcasts. Achter de techbedrijven zitten investeerders met diepe zakken. Dat is goed...

Wat is Podcasting 2.0?

Podcasts staan aan de vooravond van grote veranderingen. Met meer macht voor makers en een duurzaam verdienmodel. Wat is Podcasting 2.0? Een introductie. Door de hype in Nederland sta je er misschien niet bij stil, maar podcasting bestaat al bijna twintig jaar. Het...

Beste hitlijsten voor podcast marketing

Podcast hitlijsten zijn een belangrijk instrument voor podcast marketing. Een must have voor makers, publiek en marketeers. Door de enorme hoeveelheid podcasts, neemt ook de behoefte aan rankings toe. Luisteraars willen weten welke podcasts de moeite waard zijn....

Zo komt je podcast in de hitlijsten

Apple en Spotify zijn in Nederland veruit de populairste kanalen voor het luisteren van podcasts. Om je podcast een kickstart te geven is het belangrijk om de algoritmes van deze twee platforms te snappen. Met ruim 9 miljoen downloads maak ik één van de populairste...

Dit zijn de versoepelingen voor evenementen

Ben je klaar voor de storm? Nederland gaat weer open. Vanaf woensdag gelden er versoepelingen voor evenementen. En dat betekent dat er een stortvloed aan live evenementen, seminars en zakelijke bijeenkomsten aankomt. Het kabinet heeft de versoepelingen dinsdag tijdens...

Wat doet een dagvoorzitter?

Wat doet een dagvoorzitter? Een dagvoorzitter leidt je publiek door het programma van je evenement, congres of symposium. Een goede dagvoorzitter vertegenwoordigt jouw organisatie. Bij een goede keuze tilt deze persoon je programma naar een hoger niveau. In deze blog...

Zo maak je podcasts interactief met Q&A en Polls

Er zijn verschillende manieren om als podcastmaker met je luisteraars te communiceren. Veel interactie loopt nu nog via social media. Spotify brengt daar verandering in met de uitrol van twee nieuwe functies. Maak je podcast interactief met Q&A en Polls. Beiden...

Dit zijn de livestream trends voor 2022

Het live streamen van content wordt steeds professioneler. Techniek, formats en platforms verbeteren met de dag. Daarom heb ik de livestream trends voor 2022 voor je op een rijtje gezet. Als merk doe je er verstandig aan om live streaming standaard op te nemen in je...

Lees meer