De invloed van webinars op offline events

Tom Jessen

2 juli 2020

Het voelt vertrouwd. In de Fokker Terminal in Den Haag mag ik sinds lange tijd weer een fysiek event modereren: LIVE AGAIN! De stemming is uitgelaten. ‘Yes jongens, we mogen weer!’. Maar al snel komen de zorgen. Is het wel te doen om een 1,5 meter event te organiseren? En wil Nederland nog wel naar congressen nu we massaal geproefd hebben aan de efficiëntie van webinars en online events?

‘Het is ronduit klote’, zegt een event professional als ik hem in de show vraag hoe hij de afgelopen periode heeft beleefd. De man is keihard geraakt door de coronamaatregelen. En de versoepelingen bieden niet veel verbetering. ‘Financieel niet interessant om op 1,5 meter iets te doen.’

Samen met andere vakgenoten vanuit corporates, ministeries en branche-organisaties praten we over de ervaringen van de afgelopen maanden en kijken we vooruit.


Webinars zijn populair

Eén ding is duidelijk: Alle deelnemers zijn de afgelopen tijd aan de slag gegaan met webinars. Bij de een ging het om een eenvoudige sessie via Zoom, de ander pakte groots uit met een spetterende studio en dito crew.

Grappig detail: sommige event profs kwamen er in de zoektocht naar een studio pas achter dat hun organisatie die al lang in huis heeft. Dat was schijnbaar niet bij iedereen bekend.

Live Again met moderator Tom Jessen
De Fokker Terminal in Den Haag laat zien hoe een 1,5 meter evenement eruit ziet. Gaan we dit de komende tijd vaker zien? (Foto: LIVE AGAIN!)


30 minuten

Waar webinars in de eerste weken van de lockdown nog zorgen voor een vreugdesprongetje (‘Wow, het is gelukt om online iets uit te zenden’), slaat de verveling al snel toe. Te lang, te saai, te weinig afwisseling, teveel talking heads.. enfin, het komt je vast bekend voor.

Marjolein Maats, event manager bij bol.com, kwam met de ideale lengte voor een webinar: 30 minuten. 20 minuten om je verhaal neer te zetten, 10 minuten voor de Q&A. Fijne tip van de online retailer die de afgelopen tijd volop heeft geëxperimenteerd met kleurrijke events.


Toekomst

Net als Zoom en Teams-meetings een nieuwe blik werpen op thuiswerken, doen webinars dat met fysieke events. Event professionals spreken tijdens LIVE AGAIN! de verwachting uit dat bezoekers selectiever worden in de events die ze fysiek bezoeken.

Er is twijfel of een evenement waar alleen maar kennis wordt gedeeld post-corona nog wel bestaansrecht heeft. Zo’n event is prima online bij te wonen. Scheelt reistijd en is beter voor het milieu. Dezelfde discussie speelt – zij het in iets minder mate – bij netwerk- en inspiratiebijeenkomsten.


Hybride

Een groot deel van de professionals organiseert het komende halfjaar hybride events. Dat geeft een stukje zekerheid, waardoor organisatorische zaken in elk geval in gang gezet kunnen worden. Online kan het event (ook bij een tweede golf) gewoon doorgaan.


Tips

Tot slot 3 tips die van pas komen bij het organiseren van webinars en online events.

1. Gebruik beeld
Een webinar is een vorm van televisie maken. Kijk daarom eens naar een talkshow als Jinek of Op1. De manier waarop talking heads afgewisseld worden met ondersteund beeld helpt je verder.

2. Vorm
Denk goed na of een webinar wel het juiste medium is voor je verhaal. Als je geen ondersteund beeld hebt, is een podcast waarschijnlijk een prachtig initiatief.

3. Juiste team
Kies een professioneel team met ervaring. Voor de moderatie maar ook voor de techniek. Betaal liever iets meer voor een ervaren team, dan voor een club die net komt kijken en eerste stapjes zet op gebied van live streaming. Overigens, uit de discussie met event professionals blijkt dat een webinar niet altijd goedkoper is dan een fysiek event.

Lees meer

Start Chat
1
Start Chat
Hallo 👋,

Hoe kan ik je helpen? Stel hier je vraag. Ik reageer dezelfde dag nog.

Groetjes,
Tom Jessen