Wat Limburg kan leren van China

Ik hoop dat deze blog je helpt.

Als je wilt dat mijn team je helpt met je online events, podcast of live stream, klik hier.

Het was Huub Narinx die indruk maakte. Huub is baas van de Limburgse Werkgevers Vereniging. Ik sprak hem tijdens een radio-interview na de start van de lockdown. Vraag was simpel: Wat is de impact voor Limburgse bedrijven? Zijn antwoord des te treffender. Niet Huub’s woorden maar de manier waarop hij het zei, illustreren de stille ramp bij Limburgse bedrijven.

Huub raakte geëmotioneerd. Zijn stem brak. Met name toen hij het had over de schade in de sierteelt. Alsof hij zelf op randje faillissement stond. Het zijn de antwoorden die je als presentator zoekt. Niet uit effectbejag. Maar omdat dit antwoord glashelder maakt wat er aan de hand is.

Vooropgesteld, economische belangen mogen worden gehoord. Ook in dit COVID-19-tijdperk. De gezondheidszorg en economie staan niet los van elkaar. De zorg in ons land behoort tot één van de beste ter wereld. Dat komt mede door de hoge welvaart, waardoor jaarlijks miljarden aan premies binnenstromen. Bedrijven maken die welvaart. Om de schade in het bedrijfsleven te beperken, klinken geluiden voor een ‘intelligente opening’ na 28 april steeds luider. Voor veel ondernemers klinkt die datum nog als een eeuwigheid ver weg. Maar de tijd begint te dringen om een vorm te bedenken waarin – met name zwaar getroffen bedrijven – de komende periode kunnen doordraaien. En dat in een economie die niet op volle oorlogssterkte is. De nieuwe realiteit.

Hoe die nieuwe realiteit eruitziet, is goed af te lezen uit het beeld in China. De algemene veiligheidsmaatregelen houden we nog wel een poos. Dus: weinig naar buiten en afstand houden. En om besmetting te voorkomen – zeker als scholen en bedrijven de deuren weer openen – is het algemeen gebruik van een mondkapje. Oostenrijk en Duitsland zijn al overstag en ook sommige bedrijven in Nederland gebruiken ze. De visagisten bij RTL zie ik ze standaard dragen bij het opmaken van presentatoren. En terecht. In Beijing kun je de kroeg weer in. Al is het met maximaal twee tot drie personen per tafel. Restaurants houden een tafeltje vrij tussen alle tafels. Ja, dat betekent een omzetverlies van 50% en de marges zijn al flinterdun. Maar in combinatie met thuisbezorging kan het de formule zijn om voorlopig te overleven. Anders is het in de autofabriek van Honda in Wuhan. Omdat afstand houden daar lastig is, werken ze in A- en B-shifts. Maandag, woensdag en vrijdag komt team A; dinsdag, donderdag en zaterdag team B. De andere dagen werkt personeel thuis, voor zover dat kan. Niet ideaal, maar de carrousel draait.

Hoelang het gaat duren? Your guess is as good as mine. Er zijn nog veel vragen. Bijvoorbeeld wat het virus gaat doen als het warmer wordt. De toename van luchtvochtigheid zou het virus (voorlopig) naar de achtergrond kunnen drukken. Grootste, onderschatte gevaar voor bedrijfsleven en maatschappij zijn werknemers met asymptomatische klachten. Mensen die niet ziek worden, maar het virus wel bij zich dragen en kunnen verspreiden. In navolging van Aziatische landen, gaat ook Nederland corona-apps inzetten om deze groep te achterhalen. Als ze opgespoord zijn, mogen ze twee weken in quarantaine.

Het is aan virologen en het kabinet om te bepalen wat de verantwoorde kaders zijn van een versoepeling van het huidige beleid. Aan Limburgse ondernemers om, met de lessen uit China, hun bedrijf nu klaar te stomen voor een open-up.

Tom Jessen

Tom Jessen

Producer Online Events

Ik produceer en host online events. Ik geloof dat deze vorm van events de toekomst is. Ze maken de manier waarop we met elkaar communiceren niet alleen mooier en makkelijker, maar het draagt ook bij een het reduceren van CO2. Al ver voor corona maakte ik samen met mijn team te gekke online live shows en spraakmakende podcasts. Hoe kan ik jou helpen? Stuur me een berichtje via de mail of app: tom@tomjessen.nl / 085 – 301 80 88.

Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn...

Hoe betrek je het publiek bij live streams

Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval. De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online...

De invloed van webinars op offline events

Het voelt vertrouwd. In de Fokker Terminal in Den Haag mag ik sinds lange tijd weer een fysiek event modereren: LIVE AGAIN! De stemming is uitgelaten. ‘Yes jongens, we mogen weer!’. Maar al snel komen de zorgen. Is het wel te doen om een 1,5 meter event te...

Eén corona-app voor heel Europa

De corona-app gaat terug naar de tekentafel. Minister De Jonge laat het er na de felle kritiek niet bij zitten en komt met een nieuw strijdplan. Een speciaal team gaat kijken of een app werkt als digitaal wapen in de strijd tegen corona. Over vier weken moet er witte...

7 tips voor een spetterende Nieuwjaarsspeech die opvalt

De komende dagen is het vaste prik op elke receptie: de Nieuwjaarsspeech. Veel CEO’s en burgemeesters kiezen voor de veilige weg: papier, een katheder en nét iets te lang aan het woord. Maar is een nieuw jaar niet een mooi moment om het nét even anders te doen? 7...

Lees meer