Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

Ik hoop dat deze blog je helpt.

Als je wilt dat mijn team je helpt met je online events, podcast of live stream, klik hier.

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn opnieuw een tool van een concurrent.

Goed nieuws voor marketeers en communicatie- en event-professionals. Het is een volgende stap in het vormgeven van de toekomst van (online) events.

 

Zo ziet de audio feature van LinkedIn eruit

Het is de bedoeling dat de audio-toepassing van LinkedIn als extra functie wordt toegevoegd aan het platform. Vooral op event-pagina’s en in groepen gaat de toepassing een belangrijke rol spelen.

Voor gebruikers betekent het een nieuwe, extra manier om contact te maken met hun publiek. “We zien een groei van 50% in gesprekken op LinkedIn zoals in stories, gedeelde video’s en berichten op het platform”, zegt woordvoerder Suzi Owens.


Meer communicatiemogelijkheden
Naar eigen zeggen komt LinkedIn nu met deze toepassing omdat gebruikers meer mogelijkheden willen hebben om met elkaar te communiceren. Maar het eerlijke verhaal is dat LinkedIn – net als alle andere sociale netwerken – mensen vooral op hun eigen platform wil houden.

LinkedIn-feeds stonden de afgelopen maanden vol met screenshots van Clubhouse-rooms. Waarschijnlijk tot grote ergernis van iedereen bij LinkedIn. Veel verkeer lekte weg naar het populaire Clubhouse. Dat is binnenkort dus verleden tijd.

Binnenkort begint LinkedIn met het testen van de audio-toepassing. Hoe dat eruit gaat zien, staat nog niet vast. Maar dit plaatje deelde LinkedIn alvast om een indruk te krijgen.

 

Eerste concept van de nieuwe audiotool van LinkedIn (bron: LinkedIn)

 

Rooms
Net als op Clubhouse en Twitter Spaces werkt LinkedIn met rooms. Wat dat betreft is het een 1:1 kopie van Clubhouse. Er komt een virtueel podium met sprekers (bovenaan in het scherm). Daaronder zie je de mensen die deelnemen aan het gesprek (room). Ook komen er tools om deel te nemen aan een gesprek of de kamer te verlaten. Deze screenshots van de interface werden ontdekt door Alessandro Paluzzi.

Het voordeel dat LinkedIn heeft is dat het gebruik kan maken van tools die op andere plekken op het platform al gebruikt worden. De moderatie-tool van LinkedIn Live is zonder twijfel van toegevoegde waarde voor de audio-toepassing. Daarmee kunnen dit soort taferelen voorkomen worden.


Kopie
Het is niet de eerste keer dat LinkedIn een feature van een andere app kopieert. Het delen van ‘stories’ werd eerder al overgenomen voor smartphone-gebruikers nadat Snapchat (en later Instagram) er groot succes mee had.

Niet veel later volgde de introductie van een ‘creator mode’. Die moet gebruikers aanmoedigen om nog meer eigen content te delen. Waarschijnlijk wil LinkedIn met deze functie nieuwe influencers aan het platform binden.

 

Waarom iedereen audio wil

Techbedrijven proberen koortsachtig mee te liften op het succes van audio-app Clubhouse. Twitter rolt op dit moment Spaces uit, Facebook bouwt aan eigen toepassing, net als Spotify, Mark Cuban werkt aan een live podcast-platform en zelfs bij Slack zijn ze wakker geschrokken.

De volgende tech-gigant die zich in dit rijtje mengt is LinkedIn. Daarmee lijkt de cirkel rond.

 

Waarom audio interessant is voor event professionals

Audio-toepassingen zoals deze zijn interessant voor marketeers, communicatie en event-professionals. Ze zijn een uitbreiding (en soms zelfs een vervanging) van bestaande (online) events.

Net als live videostreams bieden audio streams gebruikers een nieuwe, laagdrempelige ervaring. Bovendien is die ervaring goed voor het milieu en draagt het bij aan de CO2-reductie.


Voorsprong
Veel bedrijven kijken liever nog even de kat uit de boom als het om deze audiorevolutie gaat. Dat is begrijpelijk. Maar bedrijven die zich nu verdiepen in deze nieuwe manier van communiceren, lopen straks voorop.

Ik ben ervan overtuigd dat de pandemie de natuurlijke behoefte naar online netwerken, werken op afstand en virtuele events alleen maar heeft versneld.

De cijfers van LinkedIn bevestigen dat beeld. Eind 2020 werkte 60% van de leden van het zakelijke netwerk op afstand, tegenover 8% voor de pandemie.

Die ontwikkeling zet door, aangezien na de pandemie naar verwachting de helft van de wereldwijde beroepsbevolking voor een deel vanuit huis zal blijven werken.

 

De toekomst van events

Dat biedt perspectief voor online events en nieuwe manieren van online netwerken. Live streams worden vast onderdeel van de manier waarop bedrijven communiceren met hun achterban.

Ook audio-ervaringen, zoals podcasts en tools gebaseerd op Clubhouse, zijn here to stay.


Online events ook na COVID in de lift
In 2020 woonden bijna 21 miljoen mensen een online event op LinkedIn bij. Het totale aantal online LinkedIn-sessie steeg door de pandemie met bijna 30% op jaarbasis.

Wereldwijd heeft het zakelijke netwerk 740 miljoen gebruikers. Vorig jaar hebben die leden met 4,8 miljard connecties gesprekken gevoerd en kennis gedeeld.

LinkedIn weet nog niet wanneer de audio-toepassing klaar is om uit te rollen.

Tom Jessen

Tom Jessen

Producer Online Events

Ik produceer en host online events. Ik geloof dat deze vorm van events de toekomst is. Ze maken de manier waarop we met elkaar communiceren niet alleen mooier en makkelijker, maar het draagt ook bij een het reduceren van CO2. Al ver voor corona maakte ik samen met mijn team te gekke online live shows en spraakmakende podcasts. Hoe kan ik jou helpen? Stuur me een berichtje via de mail of app: tom@tomjessen.nl / 085 – 301 80 88.

Hoe betrek je het publiek bij live streams

Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval. De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online...

De invloed van webinars op offline events

Het voelt vertrouwd. In de Fokker Terminal in Den Haag mag ik sinds lange tijd weer een fysiek event modereren: LIVE AGAIN! De stemming is uitgelaten. ‘Yes jongens, we mogen weer!’. Maar al snel komen de zorgen. Is het wel te doen om een 1,5 meter event te...

Eén corona-app voor heel Europa

De corona-app gaat terug naar de tekentafel. Minister De Jonge laat het er na de felle kritiek niet bij zitten en komt met een nieuw strijdplan. Een speciaal team gaat kijken of een app werkt als digitaal wapen in de strijd tegen corona. Over vier weken moet er witte...

Wat Limburg kan leren van China

Het was Huub Narinx die indruk maakte. Huub is baas van de Limburgse Werkgevers Vereniging. Ik sprak hem tijdens een radio-interview na de start van de lockdown. Vraag was simpel: Wat is de impact voor Limburgse bedrijven? Zijn antwoord des te treffender. Niet Huub’s...

7 tips voor een spetterende Nieuwjaarsspeech die opvalt

De komende dagen is het vaste prik op elke receptie: de Nieuwjaarsspeech. Veel CEO’s en burgemeesters kiezen voor de veilige weg: papier, een katheder en nét iets te lang aan het woord. Maar is een nieuw jaar niet een mooi moment om het nét even anders te doen? 7...

Lees meer