Beste hitlijsten voor podcast marketing

Live, online of hybride event?

Met deze checklist maak je de juiste keuze.
Stuur me een berichtje.

Podcast hitlijsten zijn een belangrijk instrument voor podcast marketing. Een must have voor makers, publiek en marketeers.

Door de enorme hoeveelheid podcasts, neemt ook de behoefte aan rankings toe. Luisteraars willen weten welke podcasts de moeite waard zijn. Marketeers bepalen de inzet van mediabudget aan de hand van deze lijsten.

Dit zijn de beste podcast hitlijsten voor podcast marketing in Nederland.

 

Podcast Top 40

De nieuwste podcast chart van Nederland is de podcast Top 40.

De Stichting Nederlandse Top 40 en BNR Nieuwsradio bundelen de krachten en publiceren elke dinsdag een nieuwe lijst.

Overzicht van de podcast Top 40

Overzicht van de podcast Top 40

Daarmee komt er een belangrijke, nieuwe speler bij. Het merk Top 40 is al sinds 1965 een begrip. Vooral door de ranking van muziek. Daar voegen ze nu ook het ranken van podcasts aan toe.

Voorzitter Erik de Zwart van de Stichting Nederlandse Top 40 wil een ‘representatief overzicht bieden’ van de best beluisterde podcasts van Nederland.

De Top 40 trekt data uit de podcast hitlijsten van Spotify en Apple Podcast. Dat zijn wereldwijd de populairste platforms voor het luisteren van podcasts. De combinatie van data levert een redelijk waarheidsgetrouw beeld op.

De lijst is daarmee representatiever dan de lijst die BNR eerder maakte: de Dutch Podcast Top 20.

De samenstelling hiervan was ook gebaseerd op data uit Spotify en Apple. Maar BNR promootte ook heel slim eigen titels door ze in de lijst op te nemen. Titels als Petrolheads en Vraag het Gommers kwamen in andere lijstjes niet terug.

Dutch Podcast Top 20 van BNR Nieuwsradio

Dutch Podcast Top 20 van BNR Nieuwsradio

Wil je als luisteraar of marketeer een goed overzicht krijgen van de populairste podcasts, check dan altijd meerdere lijstjes. Zie je een podcast zowel bij Apple, Spotify als in de Top 40 terug, dan kun je ervan uitgaan dat dit een podcast is die goed beluisterd is.

Voordelen
✅ Bundelt de downloads van Spotify en Apple Podcast
✅ Top 40 is al jaren representatieve hitlijsten-maker

Nadelen
❌ Aantal downloads is niet te zien
❌ Verschijnt maar één keer per week, Apple en Spotify verversen dagelijks

 

Apple Podcast

De podcast chart van Apple bestaat sinds 2005. De lijst is door de jaren heen flink veranderd.

De chart is geïntegreerd in de paarse podcast app die op elke iPhone staat.

Er is één grote, algemene lijst. Die heet ‘Topprogramma’s’ en vind je als je op het startscherm van de app naar beneden scrolt. Daarin staan de best beluisterde podcasts die via iOS-devices zijn beluisterd.

Het interessante is dat Apple ook verschillende subcategorieën bijhoudt.

Podcast chart van Apple

Apple biedt podcast lijstjes in verschillende categorieën aan

Zo kun je zien wat bijvoorbeeld de populairste sport podcast is. Of ben je liefhebber van comedy? Klik op deze categorie en je krijgt een lijst met de best beluisterde afleveringen in dit genre.

Met deze sublijsten onderscheidt Apple zich van andere aanbieders.

Als maker is het interessante aan deze sublijstjes dat je kunt zien in welke categorie je jouw podcast het beste kunt indelen.

De podcast die Maarten van Rossem en ik maken staat in de categorie ‘Nieuws’. Dat is een genre met veel concurrentie zoals NRC Vandaag en De Stemming van Vullings en Van der Wulp.

Begin je net een nieuwe podcast, dan is het lastig om in deze overvolle lijstjes terecht te komen.

Het kiezen van een minder drukke categorie zoals ‘Zaken en persoonlijke financiën‘ zorgt voor een hogere ranking en meer organisch verkeer.

Controleer natuurlijk wel altijd of de inhoud van je podcast aansluit bij de categorie die je kiest.

Lees ook: Zo komt je podcast in de hitlijsten

Handig voor marketeers is dat aan de hand van deze subcategorieën zien welke podcasts interessant zijn voor jouw host read of pre-, midd- of end-roll.

Bovenaan de podcast app van Apple vind je ook nog een ‘Uitgelicht vlak‘. Dit wordt door de redactie van Apple zelf gevuld. Diverse podcast-producenten benaderen Apple actief om hierin opgenomen te worden. Zeker bij de lancering van een nieuwe podcast, is dat een slimme strategie.

Voordelen
✅ Meerdere keren op een dag ververst
✅ Subcategorieën geven inzicht in diverse genres
✅ Geïntegreerd in podcast app zelf

Nadelen
❌ Niet representatief: Alleen cijfers van prestaties op iOS-devices
❌ Deel van charts bevat promotie

 

Spotify

Spotify houdt twee podcast-hitlijsten bij.

Gebruik je een smartphone, dan vind je deze lijsten door in het zoekbalkje ‘Podcasthitlijsten‘ in te typen.

Op een desktop is dit de snelste route naar de chart.

In de lijst ‘Top-podcasts‘ vind je een overzicht van de best beluisterde podcasts op Spotify.

Het lijstje ‘Top-afleveringen‘ bevat de afleveringen die het vaakst op Spotify beluisterd zijn.

Spotify podcast hitlijst laat stijgers en dalers zien

De Spotify podcast hitlijst laat stijgers en dalers zien

Elke lijst telt net als bij Apple tweehonderd posities. Voor makers en marketeers is het ook interessant om te zien wat er in de onderste regionen gebeurt. Komt je podcast binnen op #197, dan is dat een reden om een klein feestje te vieren. Het is een teken dat het publiek je podcast waardeert en dat je ‘m mag rekenen tot één van de populairste van Nederland.

Wat verder opvalt in de podcast-hitlijst van Spotify zijn de stijgers en dalers. Doormiddel van groene en rode pijltjes is goed te zien welke podcast de potentie heeft om verder door te stijgen.

Tot slot biedt de Spotify de mogelijkheid om de populairste podcasts per land te bekijken.

Lees ook: Nog een voordeel van podcasts publiceren op Spotify

Het duurt eventjes voor nieuwe afleveringen zichtbaar worden in de lijstjes van Spotify. Bij Apple is het resultaat van een campagne of promotie eerder zichtbaar. Vaak duurt het bij Spotify twee dagen voor een aflevering in de lijsten opduikt.

Met de snelle toegankelijkheid tot data die internet biedt, is dat een nadeel.

Voordelen
✅ Meerdere keren op een dag ververst
✅ Inzicht in stijgers en dalers
✅ Overzicht populaire podcasts per land

Nadelen
❌ Niet representatief: Alleen cijfers van prestaties op Spotify
❌ Nieuwe afleveringen verschijnen met vertraging in charts

 

NLO Podcast & Audio

Als laatste in dit overzicht de podcast en audio on demand lijst van de Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NLO).

Dit instituut is vooral bekend van de pre-historische meting van luistercijfers van radiostations. Respondenten houden gedurende een periode de cijfers bij in een schriftje. NLO belt om de cijfers over te nemen en maakt daarvan een overzicht.

Die methode is al een tijd omstreden, maar nooit aangepast. De belangen zijn groot. Dit jaar komt er gelukkig verandering in deze meetmethode.

Terug naar de podcasts. NLO houdt in de lijst Podcast & Audio alle audio bij die on demand kan worden opgevraagd, gedownload of gestreamd.

NLO Podcast & Audio Chart

NLO Podcast & Audio Chart

Maak je een podcast, dan kom je niet vanzelf in de lijst van NLO terecht. Je moet je aanmelden en maandelijks een fee betalen. Het werkt dus anders dan bij alle voorgaande charts. Dat komt door de meetmethode die NLO hanteert.

Na een eerste test heeft de stichting een standaard bepaald hoe audio te ranken.

Daarvoor werkt NLO samen met Triton Digital. Triton verzorgt de metingen en bewerkt de data op basis van IAB Podcast Measurement Guidelines. Deze standaard wordt internationaal als leidend gezien. Hoe precies wordt gemeten is hier uitgebreid beschreven.

Doel van deze marktstandaard is natuurlijk om alle podcasts langs dezelfde meetlat te leggen. Daar rolt een transparant en representatief lijstje.

Wat NLO heel goed doet is dat ze concrete download-aantal laten zien. Geen enkele andere lijst laat tot nu toe zo transparant zien hoevaak een podcast gedownload is. Voor marketeers is dit een must have. Het biedt een eerlijk en transparant overzicht. Als merk teveel betalen voor een host read op basis van opgepoetste cijfers, is hiermee hopelijk verleden tijd.

Nadeel van de NLO-aanpak is dat niet alle invloedrijke producenten meedoen.

Tot nu toe zijn alleen traditionele mediapartijen als NPO, Talpa Network, NRC Media, FD Mediagroep en DPG Media aangesloten.

Nieuwe invloedrijke spelers als Tonny Media, Airborne, Microphone Media, Topcast Media en Dag & Nacht ontbreken.

Dat maakt de lijst verre van representatief. NRC Vandaag staat steevast op de eerste plek, maar is niet de best beluisterde podcast van Nederland getuige de podcasts charts van Apple, Spotify en de Stichting Nederlandse Top 40.

Zowel Triton als NLO rekenen een relatief hoge fee waardoor het voor kleine podcastmakers sowieso niet interessant is om zich aan te sluiten.

Met de internationale standaard heeft NLO wel de potentie om uit te groeien tot de toonaangevende hitlijst voor podcast marketeers. Maar het aansluiten van de labels van de eerder genoemde spelers is daarbij wel essentieel.

Voordelen
✅ Werkt op basis van IAB-standaard
✅ Concrete download-cijfers worden vermeld

Nadelen
❌ Meedoen in meting kost geld
❌ Belangrijke podcast producenten ontbreken in lijst
❌ Verschijnt maar één keer per maand

 

Overige podcast charts

Naast de bovengenoemde lijstjes, worden deze charts ook nog wel eens geraadpleegd door marketeers.
Podtail
Chartable

Hoevaak kijk jij naar podcast hitlijsten? Vergelijk je de posities in de verschillende hitlijsten? En wat zijn belangrijke criteria op basis waarvan je bepaald of een podcast de moeite waard is om te luisteren of te adverteren?

Laat van je horen in de comments hieronder.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tom Jessen

Tom Jessen

Online Host of the Year

Hoi, ik host gemiddeld 3 online shows per week.

Ik help je graag met jouw online event.

Stuur me een berichtje om een vrijblijvende afspraak in te plannen.

[email protected]
085 – 301 80 88.

Na Podimo komt ook deze podcast disrupter naar Nederland

Er gebeurt veel in de Nederlandse podcastmarkt. Na Podimo komt na de zomer ook het Zweede PodMe naar Nederland. Beide techbedrijven zijn het best te vergelijken met de Netflix van de podcasts. Achter de techbedrijven zitten investeerders met diepe zakken. Dat is goed...

Wat is Podcasting 2.0?

Podcasts staan aan de vooravond van grote veranderingen. Met meer macht voor makers en een duurzaam verdienmodel. Wat is Podcasting 2.0? Een introductie. Door de hype in Nederland sta je er misschien niet bij stil, maar podcasting bestaat al bijna twintig jaar. Het...

Zo komt je podcast in de hitlijsten

Apple en Spotify zijn in Nederland veruit de populairste kanalen voor het luisteren van podcasts. Om je podcast een kickstart te geven is het belangrijk om de algoritmes van deze twee platforms te snappen. Met ruim 9 miljoen downloads maak ik één van de populairste...

Dit zijn de versoepelingen voor evenementen

Ben je klaar voor de storm? Nederland gaat weer open. Vanaf woensdag gelden er versoepelingen voor evenementen. En dat betekent dat er een stortvloed aan live evenementen, seminars en zakelijke bijeenkomsten aankomt. Het kabinet heeft de versoepelingen dinsdag tijdens...

Wat doet een dagvoorzitter?

Wat doet een dagvoorzitter? Dat is een belangrijke vraag als je een evenement of zakelijke bijeenkomst organiseert. Een evenement dat één of meerdere dagen duurt, kan niet zonder een professionele dagvoorzitter. Of het nou gaat om een seminar, een zakelijk of...

Zo maak je podcasts interactief met Q&A en Polls

Er zijn verschillende manieren om als podcastmaker met je luisteraars te communiceren. Veel interactie loopt nu nog via social media. Spotify brengt daar verandering in met de uitrol van twee nieuwe functies. Maak je podcast interactief met Q&A en Polls. Beiden...

Dit zijn de livestream trends voor 2022

Het live streamen van content wordt steeds professioneler. Techniek, formats en platforms verbeteren met de dag. Daarom heb ik de livestream trends voor 2022 voor je op een rijtje gezet. Als merk doe je er verstandig aan om live streaming standaard op te nemen in je...

16 ideeën voor je online kerstfeest

De ho-ho-holidays komen er weer aan. Na opnieuw een hectisch jaar kunnen we wel wat afleiding en plezier gebruiken. Deze 16 ideeën voor je online kerstfeest helpen je daarbij. Niemand heeft meer zin in een event via Zoom, waar het enige feestelijke die lelijke trui...

Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn...

Hoe betrek je het publiek bij live streams

Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval. De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online...

Lees meer