Wat is Podcasting 2.0?

Live, online of hybride event?

Met deze checklist maak je de juiste keuze.
Stuur me een berichtje.

Podcasts staan aan de vooravond van grote veranderingen. Met meer macht voor makers en een duurzaam verdienmodel. Wat is Podcasting 2.0? Een introductie.

Door de hype in Nederland sta je er misschien niet bij stil, maar podcasting bestaat al bijna twintig jaar.

Het basisprincipe is in die tijd nauwelijks veranderd. Je hebt een audiofile, vaak een mp3. En je hebt een RSS-feed, een XML-bestand met informatie over alle afleveringen van de podcast.

Ondanks de enorme toename van podcasts de afgelopen jaren, is er aan dit basisprincipe weinig veranderd. Qua innovatie staat podcasting zo goed als stil.

Steve Jobs presenteert de iPod in het najaar van 2001

Steve Jobs presenteert de iPod in het najaar van 2001. Het geeft podcasts vleugels.

Veel podcastmakers en podcast-bedrijven zijn blij met grote spelers als Apple en Spotify. Zij lopen voorop en bepalen de mate van innovatie in de markt.

Maar er is ook kritiek. De macht ligt te veel bij een relatief klein clubje.

Een groepje early adopters werkt in de luwte aan grote veranderingen. Ze bouwen aan podcasting 2.0.

Een veelbelovend decentraal ecosysteem waarbij maker en luisteraar nauwer verbonden worden. En waar de macht niet centraal, maar decentraal geregeld wordt.

In deze blog leg ik je uit wat podcasting 2.0 is.

Wat is Podcasting 2.0?

Podcasting 2.0 is een verzameling van initiatieven die podcasting decentraliseert.

Het doel is om de macht weg te halen bij grote techbedrijven als Apple, Spotify en Google.

Het monopolie van gecentraliseerde podcastplatforms wordt daarmee doorbroken.

Podcasting 2.0 verbetert de vrijheid van meningsuiting en legt de macht in handen van podcastmakers en luisteraars.

Alle projecten werken via Open Source software. Dat betekent dat de broncode (source) openbaar is. Iedereen kan en mag de code gratis gebruiken, kopieëren, aanpassen en verspreiden.

Bitcoin als decentraal betaalmiddel maakt het plaatje compleet. Het zet betaalproviders als Mollie of Stripe buitenspel. Hun functie als poortwachter is niet meer nodig.

 

Waarom is Podcasting 2.0 bedacht?

Centralisatie wordt door steeds meer internetgebruikers ervaren als een probleem. Net als in de fysieke wereld ligt de macht in handen van een klein groepje. Zij bepalen de standaarden.

Podcasters zijn in grote mate afhankelijk van de apps en infrastructuur van grote techbedrijven die de markt domineren.

Deze techbedrijven grijpen steeds vaker in, omdat ze verantwoordelijk worden gehouden voor wat op hun platforms gebeurt.

Ook voor verdienmodellen zijn podcastmakers afhankelijk van derden. Abonnementen en donaties bestaan omdat enthousiaste fans vrijwillig een bedrag afstaan. Tussenpartijen als Petje af en Vriend van de Show snoepen daar een deel van af. Daarbovenop komt vaak nog de fee van betalingsverwerkers als Mollie of Stripe.

Podcasting 2.0 decentraliseert dat systeem en maakt dit soort partijen overbodig.

Makers en luisteraars komen zonder tussenkomst van grote techreuzen met elkaar in contact. Donaties en abonnementen worden peer-to-peer afgerekend via het Lightning Network protocol van Bitcoin. Daardoor zijn derden dus niet meer nodig.

 

Hoe werkt Podcasting 2.0?

Bij Podcasting 2.0 is alles decentraal geregeld. Geen Spotify en Apple meer om je podcast te luisteren, maar een decentraal ecosysteem. Dat kan een app of een website zijn. Of allebei.

Het ecosysteem is zelfvoorzienend.

98% van de donaties komt bij de podcastmaker terecht. De andere twee procent gaat naar het ecosysteem.

Het idee is dat één procent daarvan automatisch naar de makers van de app gaat die de luisteraar gebruikt. Zie het als een financiële stimulans om apps te blijven ontwikkelen en verbeteren.

De andere één procent gaat naar de leverancier van de podcast-index, een overzicht van alle beschikbare podcasts.

 

Wie heeft Podcasting 2.0 bedacht?

De bedenkers van Podcasting 2.0 zijn Adam Curry en Dave Jones.

Adam Curry kennen we in Nederland onder meer als presentator van Curry & Van Inkel. Zeg maar de Mattie & Marieke van de jaren ’80.

Internationaal staat Curry bekend als Father of Podcasting of Podfather. Vanaf het prille begin heeft hij het medium omarmd.

Dave Jones is een programmeur en het technische brein achter Podcasting 2.0.

Curry en Jones hebben samen Podcast Index LLC opgericht om het hosten en promoten van Podcasting 2.0-initiatieven te faciliteren.

De twee richten zich op dit moment vooral op het actueel houden van de podcast-index. Dat is de lijst met alle beschikbare podcasts op dit moment.

Maak jezelf een podcast? Tik de naam van je show maar eens in de index in. Grote kans dat je ‘m tegenkomt.

App-bouwers kunnen op basis van deze lijst een podcast-app ontwikkelen. Ze hoeven zich niet bezig te houden met het actualiseren van de lijst met podcasts.

Alle aandacht is gericht op het optimaliseren van de gebruikerservaring.

 

Wat heeft Bitcoin te maken met Podcasting 2.0?

Podcasting 2.0 en Bitcoin zijn allebei gebouwd op decentralisatie. Daardoor lijken ze goed bij elkaar te passen.

Podcasts hebben vaak een loyale en enthousiaste community. Fans doen graag wat extra moeite om hun favoriete podcast te steunen.

Als dat kan in een app waarbij het niet nodig is om een account aan te maken, vergroot dat de aantrekkingskracht.

Achter de schermen wordt ook gewerkt aan een functionaliteit om geld te streamen in ruil voor podcasts.

In het huidige financiële systeem wordt dat veel te duur door de hoge transactiekosten.

Maar Bitcoin maakt het mogelijk om totaal nieuwe verdienmodellen te bouwen. Daardoor zijn er weinig tot geen transactiekosten.

Denk aan een streamingdienst waar je per seconde afrekent voor de content die je luistert.

Wanneer je stopt met betalen, stopt ook de content.

Je betaalt daardoor nooit meer dan je verbruikt en ook niet voor content die je niet interessant vindt.

En dat kan door Bitcoin allemaal zonder de privacy-zorgen en verplichtingen van abonnementen en accounts.

Podcasting 2.0 ontketent een totaal nieuw verdienmodel voor contentmakers

Door alle ontwikkelingen is Podcasting 2.0 één van de voorlopers van een totaal nieuw verdienmodel in de media- en entertainmentindustrie.

De voordelen van dit nieuwe verdienmodel komen waarschijnlijk als eerste bij individuele makers terecht in plaats van bij grote techbedrijven.

En als dit voor podcasts werkt, dan werkt het misschien ook wel voor video en andere soorten content.

De concrete vormen van dit systeem zijn nog niet allemaal duidelijk. Maar het is duidelijk dat een nieuw netwerk zich aandient.

Een nieuw tijdperk waarin van alles mogelijk is. Niet alleen voor grote techbedrijven, maar ook voor individuele contentmakers.

Goed voorbeeld is deze video die laat zien hoe je Bitcoins verdient terwijl je aan het podcasten bent.

 

Voorbeelden van Podcasting 2.0

Er zijn al veel initiatieven die je mag scharen onder Podcasting 2.0. Sommigen zijn al volledig operationeel. Anderen bevinden zich nog in de ontwerpfase.

De bekendste voorbeelden van Podcasting 2.0 op dit moment zijn:

  • The Podcast Index
  • Value-For-Value
  • Podcasting Namespace
  • PodPing

Het is interessant om de aanpak van deze vier initiatieven van Podcasting 2.0 te bekijken.

Allereerst de Podcast Index.

 

Wat is de Podcast Index?

The Podcast Index is een overzicht van alle beschikbare podcasts en de bijbehorende RSS-feeds.

Het idee voor The Podcast Index is ontstaan door de macht van Apple Podcast. In de afgelopen jaren is Apple uitgegroeid tot een dominante speler voor het beluisteren van podcasts.

De index van Apple wordt door veel andere, kleinere spelers gebruikt om informatie op te halen.

Hierdoor kreeg één groot techbedrijf opeens heel veel controle over de podcast-industrie. Zonder input van de podcast community en zonder het openbaar maken van hoe hun systeem en algoritme precies werkt.

Via de Podcast Index kan iedereen zoeken naar podcasts. Voor zover bekend is het op dit moment de meest uitgebreide lijst met een compleet overzicht van alle podcasts die wereldwijd beschikbaar zijn.

Voor developers is er een API beschikbaar die gebruikt kan worden voor toegang tot de database.

 

Wat is Value-For-Value?

Het Value-For-Value systeem maakt het voor podcastmakers mogelijk om rechtstreeks betalingen van luisteraars te ontvangen in Bitcoins.

Daarmee ontstaat een nieuw verdienmodel voor podcasting.

Het systeem maakt gebruik van het al eerder genoemde Lightning Network. Dat is een laag bovenop Bitcoin die is ontworpen voor snelle transacties en microbetalingen.

Luisteraars kunnen microbetalingen in de vorm van Satoshis rechtstreeks naar de podcastmaker sturen. Daarvoor worden lage verwerkingskosten gerekend.

Een Satoshi is de kleinste rekeneenheid van Bitcoin. Je kunt het een beetje vergelijken met een eurocent. Eén Sathoshi is 1/100.000.000 van een Bitcoin.

Het hangt een beetje af van de dagprijs van de Bitcoin, maar op dit moment is 10.000 Sathoshis ongeveer € 3,75 waard.

Satoshi afgezet tegen de Euro en Bitcoin

De waarde van Satoshi afgezet tegen Euro’s en Bitcoin

Afhankelijk van de app die makers gebruiken, kan Sathoshi gebruikt worden per aflevering. Bijvoorbeeld om een donatie op te halen of een aflevering achter een slotje te ontgrendelen.

Er zijn apps waarin het mogelijk is om als maker op een specifiek moment in een aflevering een bericht te sturen met het verzoek om te doneren in Sathoshi. Dit is ook wel bekend als een boost of boostagram.

Als je benieuwd bent welke apps gebruik maken van het Value-For-Value systeem, bekijk dan dit overzicht.

 

Wat is Podcast Namespace?

Podcast Namespace maakt het mogelijk om extra informatie met je podcast RSS-feed mee te sturen.

Er ontstaat ruimte voor nieuwe tags die in de RSS-feed kunnen worden geplaatst om extra informatie over de podcast te geven.

Als maker moet je deze informatie zelf invullen om de functie te activeren.

Dit zijn enkele voorbeelden van Podcast Namespace.

  • <podcast:locked>
    Deze tag kun je instellen op ‘Ja’ of ‘Nee’. Daarmee kun je andere podcastplatforms vertellen of de RSS-feed geïmporteerd mag worden of niet.
  • <podcast:transcript>
    Deze tag wordt gebruikt om te linken naar een transcript of ondertitelingsbestand. Je kunt meerdere tags gebruiken voor meerdere transcripten.
  • <podcast:funding>
    De mogelijkheid om de podcastmaker te steunen door te doneren wordt met deze tag zichtbaar. De tag kan verwijzen naar een site zoals Patreon of PayPal.
  • <podcast:chapters>
    Met deze tag kun je verwijzen naar een extern bestand met hoofdstukgegevens van de podcast. Voordeel is dat je afbeeldingen hierdoor kunt weergeven in spelers die deze functie aanbieden.
  • <podcast:soundbite>
    Verwijst naar specifieke momenten in een podcast. Deze functie is door Spotify al overgenomen. Het is mogelijk om met timestamps afleveringen te rangschikken of te verwijzen een bepaald stuk.
  • <podcast:person> 
    Deze tag is bedoeld om de host, co-host en gasten te identificeren. Sommige hosting platforms zoals Acast bieden deze functie al aan. Zie voor meer info ook Podcast Taxonomy Project.

Verschillende hosting platforms hebben één of meerdere tags al overgenomen in hun dashboard. De ontwikkeling van de techniek van Podcast Namespace staat ook al een tijdje stil. Dat is jammer.

 

Wat is PodPing?

Een ander voorbeeld van Podcasting 2.0 is PodPing.

De tool controleert met een op blockchain gebaseerd systeem onwijs snel of er een nieuwe aflevering is.

PodPing vermindert de bandbreedte die nodig is om RSS-feeds te controleren enorm.

Daardoor zijn wijzigingen veel sneller zichtbaar. Ook nieuwe podcasts of nieuwe afleveringen zijn veel sneller voor luisteraars zichtbaar.

Nu duurt het nog best lang voor een nieuwe podcast zichtbaar is. Dat is frustrerend voor makers.

Met PodPing is een nieuwe aflevering of een wijziging van titel of tekst binnen 1 minuut zichtbaar voor je fans.

Om dat te fixen maakt PodPing gebruik van Hive-blockchain.

Helaas maken nu nog maar een paar hosting-platforms gebruik van deze techniek.

Benieuwd welke dat zijn? Hier vind je het lijstje.

 

Wat is Sphinx.chat?

Als we het hebben over Podcasting 2.0 is het ook interessant om de app Sphinx.chat te bekijken. Dat is een bestaande chat-app met een ingebouwde Lightning Network bitcoinwallet.

In Sphinx.chat kunnen gebruikers met elkaar chatten en microtransacties doen via het Lightning Network.

Dat kan al vanaf hele lage bedragen. En omdat het allemaal via het Lightning Network loopt, gaat het razendsnel.

Het leuke is dat Sphinx.chat binnenkort ook Podcasting 2.0 gaat ondersteunen.

Via de app kunnen luisteraars podcasts zoeken, ze beluisteren en met andere fans doorpraten over afleveringen. Ook doneren via de app kan. Je kunt het vergelijken met de Super Chat van Google. Maar dan decentraal via Lightning Network.

Luisteraars bepalen zelf wat ze willen doneren en wat ze een uitzending waard vinden. Dat kan 0 euro zijn, maar misschien ook wel tienduizendste van een cent. Of tien euro.

Het is de bedoeling dat alle donaties bij elkaar voldoende opleveren om te blijven voortbestaan.

Podcasting 2.0 zorgt er dus voor dat podcasts geheel zelfstandig kunnen blijven bestaan. Zonder tussenkomst van een groot techbedrijf.

 

Wie werkt er aan Podcasting 2.0?

Het aantal mensen dat zich bezighoudt met Podcasting 2.0 groeit snel. In Nederland is de community nog relatief klein.

Als je actief bezig bent met podcasting, is het belangrijk om je in deze ontwikkeling te verdiepen. Een paar tips.

Voor meer informatie kun je het beste terecht bij dit Podcast Index Mastadon account.

Adam Curry en Dave Jones hebben een wekelijkse podcast waarin ze je op de hoogte houden van Podcasting 2.0 initiatieven.

En volg dit Podcast Index Twitter-account voor laatste updates. Daar zie je ook welke Open Source initiatieven door de grote techbedrijven overgenomen worden.

En als je op zoek bent naar Open Source code, check dan de Podcast Index Github.

 

Toekomstige initiatieven

Eén van de initiatieven waar nu aan gewerkt wordt is de Universal Listen ID (ULID). Daarmee krijgt elke podcastdownload een uniek nummer van 128 cijfers.

Voor makers en marketeers is dit meer dan welkom. Het maakt op een transparante manier inzichtelijk hoe populair een podcast is, zonder de privacy van luisteraars aan te tasten.

Dit soort lijstjes worden met ULID nog beter en transparanter.

Ook voor makers van onafhankelijke podcast hitlijsten zoals Audify en de Stichting Nederlandse Top 40 is Podcasting 2.0 een ontwikkeling om in de gaten te houden.

 

Conclusie

Podcasting 2.0 haalt de macht weg bij grote techbedrijven en legt die neer bij individuele podcastmakers.

Er zijn verschillende initiatieven die via Open Source beschikbaar zijn voor developers.

Via duurzame ecosystemen bouwen podcastmakers een hechte band op met hun fans.

Bitcoin maakt het mogelijk om een verdienmodel op te zetten zonder tussenkomt van derde partijen, zoals Mollie of Stripe.

Ondanks de verschillende initiatieven die er al zijn, staat Podcasting 2.0 nog in de kinderschoenen.

Het idee om de distributie decentraal te regelen, wordt breed gedragen.

Op het moment dat de Bitcoin en Blockchain technologie breder draagvlak krijgt in de maatschappij, zal ook Podcasting 2.0 een vlucht nemen.

Hoe kijk jij naar Podcasting 2.0? Ben je er al mee bezig? Wat zijn je ervaringen? En zie je ook nadelen ten opzichte van de huidige situatie?

3 Reacties

  1. Goed stuk! Thanks!

    Antwoord
    • Thanks Edwin. Hoe zie jij de toekomst van podcasting?

      Antwoord
  2. Hmmm.. ik zie de verbinding met Bitcoin niet zitten. De koest van Bitcoin is zo volatiel een relatieve flat-rate niet gegarandeerd kan worden, en ALS je dat wel wilt garanderen moet je als aanbieder het aantal Satoshi steeds aanpassen.

    https://www.bitcoinsaltcoins.nl/kennisbank/exchange-termen/volatiliteit-volatility-en-cryptocurrency/

    10.000 Satoshi is inmiddels alweer €4,2417

    Ook zie ik een toekomst waarin deze nieuw onafhankelijke en decentrale platformen in concurentie komen met elkaar en het toch weer tot conglomeratie komt. Dat zijn marktbewegingen die je mijns inziens moeilijk tegen kunt gaan.

    Daarnaast vraag ik me af of het voor de gebruiker/publiek wel zoveel makkelijker is?
    * Bitcoin wallet aanmaken
    * Op zoek naar weer een nieuwe app

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tom Jessen

Tom Jessen

Online Host of the Year

Hoi, ik host gemiddeld 3 online shows per week.

Ik help je graag met jouw online event.

Stuur me een berichtje om een vrijblijvende afspraak in te plannen.

[email protected]
085 – 301 80 88.

Na Podimo komt ook deze podcast disrupter naar Nederland

Er gebeurt veel in de Nederlandse podcastmarkt. Na Podimo komt na de zomer ook het Zweede PodMe naar Nederland. Beide techbedrijven zijn het best te vergelijken met de Netflix van de podcasts. Achter de techbedrijven zitten investeerders met diepe zakken. Dat is goed...

Beste hitlijsten voor podcast marketing

Podcast hitlijsten zijn een belangrijk instrument voor podcast marketing. Een must have voor makers, publiek en marketeers. Door de enorme hoeveelheid podcasts, neemt ook de behoefte aan rankings toe. Luisteraars willen weten welke podcasts de moeite waard zijn....

Zo komt je podcast in de hitlijsten

Apple en Spotify zijn in Nederland veruit de populairste kanalen voor het luisteren van podcasts. Om je podcast een kickstart te geven is het belangrijk om de algoritmes van deze twee platforms te snappen. Met ruim 9 miljoen downloads maak ik één van de populairste...

Dit zijn de versoepelingen voor evenementen

Ben je klaar voor de storm? Nederland gaat weer open. Vanaf woensdag gelden er versoepelingen voor evenementen. En dat betekent dat er een stortvloed aan live evenementen, seminars en zakelijke bijeenkomsten aankomt. Het kabinet heeft de versoepelingen dinsdag tijdens...

Wat doet een dagvoorzitter?

Wat doet een dagvoorzitter? Dat is een belangrijke vraag als je een evenement of zakelijke bijeenkomst organiseert. Een evenement dat één of meerdere dagen duurt, kan niet zonder een professionele dagvoorzitter. Of het nou gaat om een seminar, een zakelijk of...

Zo maak je podcasts interactief met Q&A en Polls

Er zijn verschillende manieren om als podcastmaker met je luisteraars te communiceren. Veel interactie loopt nu nog via social media. Spotify brengt daar verandering in met de uitrol van twee nieuwe functies. Maak je podcast interactief met Q&A en Polls. Beiden...

Dit zijn de livestream trends voor 2022

Het live streamen van content wordt steeds professioneler. Techniek, formats en platforms verbeteren met de dag. Daarom heb ik de livestream trends voor 2022 voor je op een rijtje gezet. Als merk doe je er verstandig aan om live streaming standaard op te nemen in je...

16 ideeën voor je online kerstfeest

De ho-ho-holidays komen er weer aan. Na opnieuw een hectisch jaar kunnen we wel wat afleiding en plezier gebruiken. Deze 16 ideeën voor je online kerstfeest helpen je daarbij. Niemand heeft meer zin in een event via Zoom, waar het enige feestelijke die lelijke trui...

Zo ziet de Clubhouse-killer van LinkedIn eruit

LinkedIn werkt aan een eigen audio-toepassing naar het voorbeeld van Clubhouse. “We zijn bezig met een aantal tests om een unieke audio-ervaring te creëren voor de zakelijke markt”, laat het bedrijf in een verklaring weten. Daarmee kopieert LinkedIn...

Hoe betrek je het publiek bij live streams

Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval. De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online...

Lees meer