Mis je als bedrijf het online contact met een groot deel van je publiek? Als je nog niet bezig bent met live streaming, is dat misschien wel het geval.
De getallen van live streaming zijn meer dan indrukwekkend. Als je het nog niet gedaan hebt, dan moet je online streaming vandaag nog opnemen als vaste waarde in je marketingstrategie.
Ik laat je zien hoe je live streams kunt gebruiken om waanzinnige niveau’s van engagement bij je publiek te halen.
Wat is Live Streaming?
Live streaming is een krachtige manier om als bedrijf of organisatie met je doelgroep te communiceren. Het stelt je in staat om je boodschap heel persoonlijk te maken. Veel persoonlijker dan bij andere mediavormen zoals bedrijfsvideo’s.
Het idee is heel simpel: Je stuurt online video of audio naar je publiek. De resultaten (ROI) voor je bedrijf zijn enorm. Belangrijk is daarbij wel dat je de juiste aanpakt kiest.
Er zitten geen beperkingen aan live streaming. Waar je bij een fysiek event afhankelijk bent van de capaciteit van de locatie, is er bij live streaming events plek voor iedereen die wil. Je kunt dus een groot, ongelimiteerd publiek bereiken met je boodschap.
Waarom live streams ook na corona blijven
De groei van live streaming is enorm. De markt had in 2016 een totale waarde van 30 miljard dollar. Dit jaar – in 2021 – stijgt dat door naar 70 miljard. En in 2027 is de verwachte waarde 184 miljard. Dat zijn gigantische groeicijfers.
De cijfers dwingen marketeers om serieus na te denken over een strategie rond live streaming. Bijna 30% van de marketeers geeft al aan meer te gaan investeren in live streaming. Corona heeft dat beeld alleen maar versterkt.
Live streaming in marketingstrategie
Live streaming stelt je als bedrijf in staat om op een hele persoonlijke manier met je publiek te communiceren. Je publiek maakt kennis met de gezichten achter een merk.
Het is puur en authentiek en stimuleert merkassociatie en loyaliteit.
Corona betekent wereldwijd de definitieve doorbraak van live streams. Als de pandemie voorbij is, blijft deze vorm van communiceren dominant aanwezig.
De cijfers speken voor zich:
- 80% van de mensen kijkt liever een live video dan dat ze een blog lezen
- In 2019 keken internetgebruikers maar liefst 1,1 miljard uur aan live online video
- Kwalitatief goede video content verhoogt de merkassociatie met bijna 139%
- Consumenten zijn eerder geneigd om online video te delen met hun netwerk
- 82% van het publiek kijkt liever een live video dan dat ze een standaard post op social media lezen
- Eén op de vijf Facebook-video’s is een live stream
Je fans of volgers gebruiken live streaming om een waardevolle relatie met jouw bedrijf of organisatie op te bouwen.
Waarschijnlijk ben je al actief op social media. Daarmee heb je de sleutel in handen om vandaag al een live stream te starten.
Welke Social Media platforms ondersteunen Live Streaming?
Het goede nieuws voor bedrijven die nog niet bezig zijn met live streaming: het kost niet veel tijd om op te zetten. In veel gevallen kun je live streamen vanaf platforms die je al gebruikt: YouTube, Vimeo, Facebook, Instagram, Twitter en vele anderen.
Elk platform biedt zijn eigen functies en de mogelijkheid om een specifiek publiek te bereiken.
Als je al een groot bereik hebt op één van deze platforms, heb je meteen een groot potentieel kijkerspubliek voor je live stream. Maar ook als je dat niet hebt, is live streaming een geweldige manier om je bereik te vergroten.
52% van alle live streams die plaatsvindt, vind je op social media.
Laten we de belangrijkste social media eens op een rijtje zetten.
Facebook Live Streaming
Je zou het misschien niet verwachten, maar met 2,8 miljoen maandelijkse, actieve gebruikers is Facebook in Nederland nog steeds het meest populair.
Facebook Live werd gelanceerd in 2016. De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden voor Facebook.
Live video’s krijgen tot 10x meer reacties dan normale video’s.
Ook worden ze langer bekeken. Dit laat de kracht zien van live streaming op Facebook.
Bijna 43% van de bedrijven gebruikt live streaming op Facebook.
Instagram Live Streaming
Instagram heeft wereldwijd bijna 1,2 miljard actieve gebruikers. Daarmee is het kleiner dan Facebook. Maar het platform stelt je als merk wel in staat om een andere doelgroep te bereiken.
Instagram is vooral populair bij 18 tot 34-jarigen. Bovendien is het een heel visueel platform.
Met Instagram Live kun je daar goed op inspelen.
De grootste beperking van Instagram Live lijkt op het eerste gezicht de live streaming vanaf een smartphone. Gelukkig zijn er mogelijkheden om die beperking te omzeilen.
Maar ook als je streamt vanaf je smartphone, blijven er voldoende mogelijkheden over om kijkers een persoonlijk inkijkje in je merk te geven.
Stem de inhoud van je stream altijd goed af op je publiek. Ook welk platform je gebruikt, hangt af van je beoogde kijkerspubliek.
Plan vooraf voldoende tijd in om hier goed over na te denken. Een onderzoek naar de behoeften van je publiek kan hierbij helpen.
YouTube Live Streaming
YouTube is van origine hét videoplatform. Het speelt een grote rol in live streaming voor marketeers.
Met een actief publiek van 2 miljard maandelijkse gebruikers staat YouTube op een tweede plek, na Facebook.
Mensen gebruiken YouTube ook als zoekmachine. Over het algemeen wordt het videoplatform daarom ook wel beschouwd als de tweede grootste zoekmachine ter wereld na Google.
Dat is goed nieuws voor marketeers. Het biedt een enorm potentieel voor je merk. Live streaming op YouTube presteert bijzonder goed.
YouTube als TV-zender
In Amerika is het live uitzenden van nieuws en sport via YouTube de normaalste zaak van de wereld. Basketbalwedstrijden die via het platform worden uitgezonden, trekken per wedstrijd bijna 2 miljoen kijkers. Dat laat het potentieel van live streaming goed zien.
Ook in Nederland neemt het aantal live streams op YouTube toe. Het platform wordt door bedrijven en organisaties sinds corona vaak gebruikt om (verborgen) streams te hosten.
De apparatuur voor live streams is redelijk eenvoudig aan te sluiten op YouTube. Ook kan de player met een paar muisklikken ge-embed worden op elke willekeurige website.
Eigen platform
Het aanbod van Nederlandse mediapartijen die gebruikmaken van YouTube als streaming platform is nog redelijk beperkt.
Mediabedrijven houden bezoekers het liefste op hun eigen website of platform. Vanuit advertentie-perspectief is dat aantrekkelijker.
Mocht je veel live streams organiseren, dan kun je overwegen om een eigen platform te bouwen. Dat heeft zo zijn voordelen.
Automatisch gepubliceerd
Net als bij Facebook worden live video’s op YouTube automatisch opgeslagen als je klaar bent met streamen.
Publiek dat later inschakelt, kan de uitzending meteen terugkijken.
Periscope Live Streaming
Periscope is een live streaming-app waarmee gebruikers live evenementen op Twitter kunnen uitzenden.
Dat ik deze optie in dit rijtje noem, lijkt misschien wat onlogisch.
Periscope was een tijdje hip, maar zal bij veel mensen inmiddels zijn weggezakt in het geheugen.
Op een enkele smartphone is de app waarschijnlijk nog te vinden.
Twitter wordt door veel mensen gezien als een meer op tekst gebaseerd platform. Dat is onterecht.
Het platform heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld. Er is nu veel meer ruimte voor video en audio dan voorheen.
Met name live video zorgt op Twitter voor een enorme betrokkenheid met je publiek.
Het aantal tweets met video’s is de afgelopen tijd enorm gegroeid. Het trekt 10x meer aandacht dan gewone posts.
Heb je meer volgers op Twitter dan op Facebook of Instagram, dan kan een live stream via dit platform interessant zijn. Met Periscope ben je binnen no time live met je boodschap.
Twitter probeert met Spaces overigens ook in te spelen op de alsmaar toenemende vraag naar audio.
LinkedIn Live Streaming
Het idee van live streaming op LinkedIn is hetzelfde als bij Facebook en Instagram.
Je kunt op elk gewenst moment live gaan. Als de stream start, krijgen je volgers een melding om deel te nemen.
Tips om de betrokkenheid van je publiek bij Live Streams te vergroten
Er zijn veel tools die je kunnen helpen om je live streams te optimaliseren. Laat je niet gek maken door het enorme aanbod. Breng vooraf goed in kaart wat je van plan bent met live streaming. Dan vind je vanzelf het pakket dat het beste bij je bedrijf past.
Om je daarbij op weg te helpen, zijn hier een paar van mijn favoriete tools voor live streaming.
Restream.io
We hebben gezien dat er veel platforms zijn om op te live streamen. Maar wat nou als je ze allemaal tegelijkertijd wil gebruiken? Dan is restream.io je beste vriend.
Als het om live streaming gaat, doet restream bijna alles. Met deze tool kun je naar meer dan 30 social mediaplatforms tegelijkertijd streamen. Maar dat is niet het enige. Je kunt ook vooraf opgenomen video’s plannen, kijkers betrekken via chat en video-analyses bekijken op één plek.
Er is een gratis startersplan. Marketeers die meer willen kiezen het professionele plan voor een zeer redelijke 41 dollar per maand.
Het grote voordeel van restream is het gemak. Binnen no time is alles geïnstalleerd en kun je beginnen met streamen.
Restream Studio open je in het tabblad van je browser. Met twee klikken selecteer je de platforms waar je naar wilt streamen. De website maakt automatisch verbinding met je externe streaming apparatuur. Applicaties van derden zijn niet nodig om aan de slag te gaan.
Met Restream Studio kun je uitzenden in Full HD (1080p). Je nodigt gasten uit voor je stream en live interviews. Ook kun je Q&A’s en AMA’s hosten. Het enige dat je hoeft te doen is een speciale link met je gasten delen en wachten tot ze intunen.
Nog een voordeel: de chats van verschillende platforms komen ook samen in restream. Je kunt ze niet alleen lezen, maar er ook op reageren.
Soms is het niet per se nodig om live te streamen. Een vooraf opgenomen video uitzenden is vaak net zo effectief. Het brengt ook enkele voordelen met zich mee. In restream kun je het uitzendmoment van deze opgenomen video’s inplannen. Handig. Je kunt alles in het weekend al klaarzetten voor de aankomende week.
Een van de grootste voordelen van restream is dat al je analyses op één plek staan. Je hoeft niet te schakelen tussen Facebook, YouTube en Twitter om te kijken hoe je streams presteren.
Social media tools voor promotie
Om het meeste uit je live streams te halen, wil je natuurlijk een zo groot mogelijk publiek bereiken. Dat doe je door aan de slag te gaan met het vergroten van je publiek. Promotie via social media helpt daarbij.
Een consequent social media beleid is essentieel. En nog belangrijker: boeiende inhoud. Wat daarbij helpt is een planningstool. Zo’n tool helpt je niet bij het maken van je content, maar zorgt er wel voor dat je berichten kunt plannen zonder op elk social media-platform apart in te loggen.
Tools als Hootsuite, SocialPilot en Buffer helpen bij het consequent posten van berichten op social media. Het enige wat je hoeft te doen is het synchroniseren van je accounts. Net als bij restream. Zodra je dat gefixt hebt kun je onmiddellijk op elk platform posten en je inhoud plannen.
Dit helpt je bij het creëren van een groot en betrokken publiek dat graag met je wil communiceren. Dat is een perfecte basis voor je live streams.
Maak krachtige afbeeldingen voor promotie
Afbeeldingen spelen een grote rol bij het promoten van je live streams. Een krachtige miniatuur bij de uitnodiging trekt extra publiek.
Belangrijk is dat de afbeeldingen die je gebruikt de kwaliteit van je live streams weerspiegelen. Het heeft geen zin om heel veel moeite te steken in een geweldige live stream als je promoot met belabberde afbeeldingen. Zie het als een totaalpakket. Zowel in marketing als uitvoering van de live stream moet je investeren.
Posts met relevante visuele inhoud krijgen bijna 95% meer weergaven dan berichten zonder.
Er zijn verschillende tools waarmee je in een handomdraai geweldige beelden kunt maken die zijn geoptimaliseerd voor je publiek. Als het Adobe-pakket gebruikt, is Photoshop een krachtige tool. Maar ook tools als Canva en Pablo helpen je om tekst, filters en andere ontwerp-elementen aan je afbeelding toe te voegen. Daarmee trek je de aandacht van je doelgroep en maak je ze bewust van live streams.
Zowel Canva als Pablo bieden gratis accounts waarmee je indrukwekkende afbeeldingen kunt maken om je live streams te promoten.
Video Editing Tools
Een stream is in de meeste gevallen live. Toch wil je de stream bewaren voor replay of toekomstige gebruik. Als je live stream klaar is, kun je deze opslaan voor toekomstig gebruik. Daarmee gebruik je de live stream als elke andere video en maakt-ie een belangrijk deel uit van je marketingstrategie.
Als de live stream klaar is, wil je misschien kleine wijzigingen aanbrengen in de video. Je bent niet langer live. Dus je hebt de volledige controle over hoe je de video presenteert aan je publiek. Met video editing tools kun je handige extra’s toevoegen zoals afbeeldingen en titelbalkjes. Ook kun je kleine foutjes uit de live stream knippen.
Voor kleine wijzigingen zijn tools als Lumen5 en WeVideo prima bruikbaar. Toch adviseer ik meer geavanceerde software zoals Premiere Pro en After Effects van Adobe of Avid. Met deze tools kun je veel meer. Voor een beginner zijn ze wel ingewikkeld. Enige kennis van edit software is dus vereist.
Door het gebruik van video editing tools kun je je live streams hergebruiken. Je recycled ze als het ware en presenteert ze aan een nieuw publiek. Zo creëer je absolute meerwaarde.
Apparatuur die je nodig hebt voor Live Streaming
Je hebt geen dure apparatuur nodig om een geweldige live stream te maken. Als je naar kanalen als Facebook en YouTube streamt, heb je alleen een smartphone nodig om boeiende inhoud te maken.
Als je van plan bent om grotere producties te draaien, heb je de juiste apparatuur en een deskundig team nodig. Wil je live streamen op kleinere schaal, dan zijn dit belangrijke zaken om te overwegen.
Check de kwaliteit van je laptop, verlichting, camera en microfoon.
Audio
Audio is een belangrijk onderdeel van elke live stream. Je wilt er zeker van zijn dat je microfoons gebruikt die een helder en duidelijk geluid bieden. Er zijn veel opties. Een prima instapmicrofoon is de Shure MV88. Met de bijbehorende videomicrofoonkit heb je meteen alles in één: audio en video. Handig is dat deze kit samenwerkt met je smartphone. Bovendien is-ie super makkelijk in gebruik. Het voegt professionaliteit toe aan je live stream waardoor je show opvalt bij je publiek.
Boeiende inhoud voor je live stream video’s
Zoals bij elke marketingstrategie hangt het succes van je live streams af van de kwaliteit van de inhoud.
Om de engagement te vergroten moet je eerst je publiek begrijpen. Welke vragen hebben ze? Met welke uitdagingen worden ze geconfronteerd? Zodra je een helder beeld hebt van je doelgroep, start je met het maken van een globaal plan. Daarin beschrijf je wat je wilt bereiken met je live stream.
Onthoud deze belangrijke punten:
1. Live streaming is een inclusief medium: Praat met je publiek voordat je live gaat. Vraag hen wat ze graag willen zien. De uitkomst van deze gesprekken bepaalt het thema van je live stream. Zo zorg je ervoor dat je aansluit bij je doelgroep en de vragen van mensen beantwoordt.
2. Zorg voor een plan: Een goede voorbereiding zorgt er op de eerste plaats voor dat je je op je gemak voelt. Aan de hand van de omvang van de live stream zorg je zelf voor de techniek of besteed je het uit. Met betrekking tot de inhoud bepaal je wat je kwijt wil in je online show. Schrijft niet alles letterlijk uit in een script. Laat ruimte voor improvisatie. Mensen waarderen live video omdat deze niet 100% is geënsceneerd en geoptimaliseerd en bewerkt. Het is een pure versie van jezelf en je merk of organisatie. Zorg er dus voor dat je flexibel bent.
3. Reageer op je publiek: Live streaming is een uitgelezen kans om er voor te zorgen dat je volgers zich verbonden voelen met jouw merk. Eén van de manieren waarop je dit kunt bereiken, is door discussie te stimuleren. Zorg voor een chatfunctie en reageer op opmerkingen en feedback.
4. Onthoud je doelen: Het doel van je live stream is over het algemeen niet om je product te promoten. Het gaat over het opbouwen van waardevolle relaties. Wees je altijd bewust van de waarde die je de kijker biedt. Probeer deze waar mogelijk steeds te optimaliseren.
Conclusie
Mede door corona worden live streams steeds populairder. Ook als de pandemie voorbij is, zullen meer bedrijven en organisaties kiezen voor deze vorm van communiceren. Dat is niet voor niks.
Het is een technologie met verbazingwekkende mogelijkheden om gerichte doelgroepen te bereiken en je marketing een boost te geven. Bedrijven over de hele wereld willen er het beste van maken. Het is bovendien een geweldige manier om tegemoet te komen aan de Klimaatdoelstellingen van het Parijs-akkoord. Waarom mensen laten reizen als het ook online kan?
Dankzij handige tools als restream is het heel eenvoudig om aan de slag te gaan met live streaming. Je hebt waanzinnig veel manieren om een groot publiek aan te spreken. Veel meer dan er op een fysieke locatie bij elkaar kunnen komen.
Belangrijk om te onthouden is dat niet alleen de live stream zelf telt. Om het optimale effect uit deze manier van communiceren te halen, moet je gefocust zijn op de kwaliteit van je verhaal. Uiteindelijk komen mensen voor een goed verhaal.
Live streaming is een krachtig onderdeel van je marketingmix. Het verstevigt je merk door publiek op een authentieke manier te benaderen. Reden om live streaming ook na de pandemie te blijven omarmen.
Heb jij al een plan om live streaming na de pandemie blijvend onderdeel te maken van je marketingmix?
0 reacties